Brusselse studenten in protest tegen de uitslag zaak Sanda Dia

Vlaamse studenten van de Vrije Hogeschool te Brussel (ULB) en Vrije Universiteit Brussel (VUB) gaan aankomende zondag om 13:00 uur protesteren voor het justitiepaleis in Brussel. De studenten vinden de straffen die de verantwoordelijken voor de dood van Sanda Dia kregen te licht.

Sanda Dia kwam om tijdens de ontgroening van de Vlaamse studentenvereniging in Reuzegom. Achttien leden van de studentenclub zijn schuldig bevonden aan zijn dood. Het hof van beroep in Antwerpen deed de uitspraak op 26 mei.

De straffen die de daders opgelegd hebben gekregen bestaan uit taakstraffen variërend tussen de 200 en 300 uur, plus een boete van 400 euro. Het Openbaar Ministerie had straffen tot ruim 4 jaar cel geëist.

De organisatoren van de betoging willen ook ‘strijden tegen het racisme en tegen de beruchte privileges die niet alle burgers gelijk lijken te behandelen.’