‘Burn-out is het mooiste wat me is overkomen maar je gunt het niemand’

Foto: Pixabay

Opgebrand, uitgeput, uitgeblust. Over de gevreesde burn-out, ook onder studenten, is steeds meer te horen, te zien en te lezen. In het symposium ‘Lang leven met/zonder succes’ kun je komende maandag in de Universiteitsbibliotheek Uithof horen hoe dat komt en – misschien wel belangrijker – hoe je een burn-out kunt voorkomen.

‘Burn-out is het mooiste wat me is overkomen maar je gunt het niemand’, zegt Theo Mommers. De burn-out coach spreekt tijdens het symposium over zijn ervaringen. Hoe hij een burn-out kreeg. De signalen die hij niet oppikte. Maar ook wat het hem bracht: de overgang van een stressvolle baan als crisismanager tot burn-out hersteltrainer.

In 2010 gaf Mommers een lezing aan zo’n vijftig man. De dag daarvoor zei hij nog tegen een bekende: ‘Stress ken ik niet. Dat is voor watjes, niet voor mij.’ Maar aan het eind van die lezing viel zijn hoofd naar beneden. Zijn nekspier viel uit. Daarna kon hij zes weken lang niet praten, niet lopen. Oorzaak: stress. Dus toch.

‘Dat is inmiddels negen jaar geleden. De hulpverlening was nog niet zo ontwikkeld als nu. Ik kreeg twee opdrachten: ga rusten en na een maand of drie eens naar een psycholoog. Dat was het dan. Toen ben ik me er zelf in gaan verdiepen.’

Media-aandacht

Dat is inmiddels wel anders. Kranten, tijdschriften, blogs, workshops en lezingen: er is veel aandacht voor de burn-out, die ook onder steeds jongere mensen voorkomt. Mommers: ‘Ik denk niet dat al die media-aandacht per definitie helpt. Het voorkomen van een ongezonde stress of burn-out, kún je zelf niet als je niet ziet dat er iets mis is in hoe je je leven inricht. En begrijp me niet verkeerd, het gaat niet per se om te hard of te veel werken. Het gaat er om dat je iets doet wat niet bij je past. Dat is lastig te zien en daarom merk je niet dat je de verkeerde kant opgaat.’

Het van belang om goed te kijken naar de balans tussen ‘energiegevers en energievreters’, aldus Mommers. ‘Er zijn technieken om bij jezelf te achterhalen of je die goede balans te pakken hebt. Heb je een goede verdeling tussen arbeid en rust? Krijg je voldoende slaap? Volg je je eigen wenspad of een die geconditioneerd is door ouders en omgeving? Met die vragen geef ik de studenten een soort gereedschapskistje om zelf aan de slag te gaan.’

Symposium

Op maandag 29 april vindt het symposium, georganiseerd door de Utrechtse studievereniging VOCUS, van 17.00 tot 21.30 plaats in de Universiteitsbibliotheek Uithof. Naast Mommers spreken schoolpsycholoog Marlieke Silvertand, Esther Jacobs (Trainer Non Verbale communicatie), Jessica Meijer (ICT-businessprofessional) en René Sprenger (Mindfulnesstrainer).

Deelnemers kunnen zich inschrijven voor twee workshoprondes, kosten zijn vijf euro. Meer info lezen en inschrijven kan via de website van VOCUS.