Columns

@CestMocro: de doorn in het journalistieke oog

Marilène Vis. Foto: Kees Rutten

Toen zangeres S10 afgelopen oktober in het programma Dit was het nieuws de vraag kreeg waar ze haar nieuws vandaan haalt, antwoordde ze als volgt: ‘Ik heb een heel mooie nieuwsbron op Instagram: CestMocro.’ Presentatoren Jan Jaap van der Wal en Peter Pannekoek hadden geen idee waar ze het over had, net als het grootste deel van hun generatie. ‘Het is wel voor jongeren,’ lichtte S10 toe. ‘Ik vind dat iedereen het zou moeten volgen.’

En volgen, dat doen ze: een denderende hoeveelheid van een miljoen volgers, evenveel als NOS stories, die zich op dezelfde doelgroep richt. De identiteit van de beheerder is onbekend. “Het laatste nieuws zie je hier als eerst,” staat in de biografie van de Instagrampagina. Dat moet je ze nageven; ze zijn razendsnel. Zodra er een pushmelding van de NOS of van het AD binnenkomt, staat het ook op CestMocro. Het account gebruikt deze grote nieuwsplatformen dan ook graag als bron, maar kiest ervoor om koppen te gebruiken waarvan ze weten dat hun volgers er fel op zullen reageren: clickbait.

Een voorbeeld: afgelopen februari plaatste het account een foto van Ernst Kuipers, met de tekst: ‘Drie jaar na de eerste coronaprik: mogelijk zeldzame bijwerkingen.’ Bijna 30.000 mensen reageerden onder de post, grotendeels verontwaardigd. Scheldwoorden waar de honden geen brood van lusten, vulden de commentsectie. CestMocro zelf? Die liet de discussie zijn vrije loop. Er gelden immers geen omgangsregelingen bij het account. (Kritiek uiten op het account zelf, gaat overigens wel te ver. Toen een vriendin van mij dat eens probeerde, werd haar comment verwijderd.)

Omdat ik me afvroeg om wat voor coronabijwerkingen het ging, swipete ik wat verder door de post. En al snel liep ik tegen het volgende zinnetje aan: ‘Er is onvoldoende bewijs dat de klachten een verband hebben met de coronavaccins.’

I rest my case.

Hoewel ik het geweldig vind dat jongeren zich in het nieuws verdiepen, denk ik niet dat CestMocro de juiste plek is om dat te doen. De journalistieke basisregels zijn ver te zoeken en het account biedt een prachtige plek voor polarisatie. En wij (journalisten) maar proberen die spanningen niet te voeden.