Hoogleraren UvA: politiek heeft weinig oog voor studenten

In een open brief in NRC laten hoogleraren weten zich zorgen te maken over studenten in heel Nederland. Volgens de groep is er vanuit de politiek weinig oog voor studenten tijdens de coronacrisis. Terwijl juist zij ernstig lijden onder online onderwijs. Ook kunnen ze hun stages niet op tijd afronden en niet op excursie.

De hoogleraren zijn niet tevreden met hoe de politiek reageert op de problemen binnen het hoger onderwijs. ‘Het enige dat wat we van minister Van Engelshoven vernemen is dat het studiejaar tot 1 september loopt en dat het met herkansingen wel zal lukken, en dat studenten geld kunnen bijlenen. Deze onzekerheid zal zeker de aanmeldingen van nieuwe studenten beïnvloeden. En dat kan weer flinke gevolgen hebben voor de financiering van de opleidingen. We mogen de studenten niet aan hun lot overlaten.’

De overheid moet een verlengde studieduur financieren. Daarnaast zijn maatregelen nodig zodat studenten hun studie kunnen afmaken zonder zich nog dieper in de schuld te moeten steken, meent de groep hoogleraren. ‘Ook is het hoog tijd om vertrouwen te geven aan aankomende studenten, ook die uit het buitenland, waarmee duidelijk wordt gemaakt dat het wel degelijk zinvol is om in september aan een universitaire studie te beginnen. ‘ Volgens de hoogleraren is het daarvoor nodig dat de regering zo snel mogelijk actie onderneemt.