Chinese studenten op bezoek bij de HU

Foto: Kees Rutten

Een groep studenten van de Tsinghua University uit Peking deed donderdag de HU aan. Zij toeren een week door Europa en zijn op zoek naar de ‘culturele verschillen van nieuwsgaring in Europa en China’.

Het gaat om zo’n twintig studenten van de universiteit in Peking, waarvan ongeveer de helft Journalistiek studeert. Anderen doen onder meer Geschiedenis, Economie en Sociologie. Na Milaan en Brussel arriveerden ze donderdagochtend bij de Hogeschool Utrecht. Na afloop van het bezoek vertrokken ze met de bus naar Amsterdam.

Donderdagochtend kregen zij een lezing en presentatie van Nadèzda Broshuis, docent Social Work, over diversiteit en inclusie. In de middag vond een presentatie plaats van hogeschoolplatform Trajectum. Daarna kregen de studenten de opdracht verschillende redactieleden te interviewen, over de aanpak van duurzaamheid aan de HU en de werkwijze van Trajectum.

Ook Marco van Stralen, eveneens docent Social Work, werd geïnterviewd, over zijn achtergrond als hulpverlener. Hij is medeorganisator van de Europese tour van de studenten. Initiatiefnemer en medebegeleider van de groep is de Amerikaanse journalist en publicist Rick Dunham. Hij is visiting-professor en co-director van het Global Business Journalism Program aan de Tsinghua University.