Student en Topsport

‘E-sports is 100% een topsport’

Christiaan van der Mark
Foto: Kees Rutten

Hogeschool Utrecht kent sinds dit jaar een E-sporter met topsportstatus: Christiaan van der Mark. Deze professionele gamer speelt de voetbalgame FIFA op het allerhoogste niveau. Afgelopen seizoen speelde hij in de Nederlandse eDivisie. Christiaan is trots op zijn status: ‘Het voelt erg speciaal dat ik hier de eerste E-sporter ben met een topsportstatus.’

Christiaan komt uit Woudenberg en is een geboren en getogen FC Utrecht supporter. Voor hem was het dan ook een droom die uitkwam, toen zijn favoriete club hem in 2018 een contract aanbood als E-sporter. ‘Toen ik tien jaar geleden voor de allereerste keer FIFA 13 speelde, had ik nooit gedacht dat ik professioneel FIFA kon gaan spelen. Ik wist wel dat ik redelijk goed was, maar ik speelde het meer voor de lol. Dat veranderde allemaal toen ik bij FC Utrecht terecht kwam’, zo vertelt Christiaan. Het beoefenen van E-sport op het hoogste niveau in Nederland combineert hij met zijn studie commerciële economie aan de HU.

School en E-sport

Christiaan: ‘Op dit moment is FIFA spelen en mijn opleiding volgen erg goed te combineren. Het eDivisie seizoen zit erop, waardoor ik tijd genoeg heb voor mijn opleiding, maar ook voor andere hobby’s en mijn vrienden. Als volgend jaar de nieuwe FIFA uitkomt, wordt het weer moeilijker alles te combineren.

Voordat de eDivisie begint, ben je zeven dagen per week, twaalf uur per dag bezig met FIFA spelen. Je bent dan nog op zoek naar alle kleine details, zoals bijvoorbeeld hoe je het beste corners kunt nemen. Op deze manier probeer je het hele spel zo goed mogelijk in je vingers te krijgen, om zo je concurrenten voor te blijven.

‘De hele dag door werk ik toe naar de wedstrijd’

Als de eDivisie begint, is dinsdag de vaste speeldag. In de ochtend speel ik alvast een paar potjes, om mijzelf wat in te spelen. Op deze manier werk je de hele dag toe naar de eDivisie wedstrijd die s’avonds op het programma staat en waar natuurlijk alles om draait.

De wedstrijd staat s’avonds op de planning en de meeste toernooien zijn ook in de avond of in het weekend. De meeste E-sporters zijn tussen de 16 en 25 jaar oud en zitten vaak nog op school, de organisatoren houden daar rekening mee. Hierdoor is het goed te combineren met mijn opleiding. Maar FIFA gaat wel altijd voor mijn andere hobby’s.’

Edivisie

‘Al sinds 2018 zit ik bij FC Utrecht, maar heb nog nooit een wedstrijd voor de club gespeeld in de eDivisie. Ik was altijd de derde man achter de twee spelers die speelden.

‘Ik ben nog nooit zo blij geweest als na die eerste overwinning!’

Toen Willem II vorig jaar een tweede speler zocht, kwamen ze uiteindelijk bij mij uit. Ik wilde FC Utrecht niet definitief verlaten, dus werd ik uitgeleend.

Voor Willem II maakte ik afgelopen seizoen mijn debuut in de eDivisie. Iets wat ik nooit meer zal vergeten, vooral omdat ik gelijk mijn eerste wedstrijd wist te winnen. Ik was nog nooit zo zenuwachtig geweest voor een wedstrijd. Niet gek natuurlijk, want hier werk ik al zes jaar naartoe. Ik kwam snel op een 1-0 voorsprong en daarna heb ik alles achterin dichtgegooid om de overwinning over de streep te trekken. Toen de wedstrijd eindelijk voorbij was, kwam de ontlading. Ik ben nog nooit zo blij geweest als na die eerste overwinning!’

Topsport

‘Esports beoefenen is 100 procent een topsport. Ik denk dat E-sporters vaak nog meer tijd in de sport stoppen dan andere meer fysieke sporten, zoals bijvoorbeeld hockey of voetbal. De eerste twee maanden ben je non-stop aan het spelen. Je moet voor deze sport zo scherp zijn en mentaal goed in je hoofd zitten. Één klein concentratiefoutje van een halve seconde en je kan de wedstrijd al verliezen. Ook moet je zo fit mogelijk zijn, zodat je fysieke gesteldheid je ook in staat stelt top te presteren.

Bij FC Utrecht trainen we daarom ook veel. Samen met Bas Blom, één van de trainers van FC Utrecht, zitten we eens in de twee weken op het trainingscomplex van FC Utrecht. We stellen dan samen ons trainingsschema bij en maken een voedingschema voor de aankomende tijd. Alles staat in het teken om ons mentaal zo fit mogelijk te krijgen, waardoor we ons beter kunnen concentreren. Het is lastig om te zeggen dat E-sporten net zo zwaar is als andere meer fysieke sporten. Het is namelijk lastig te vergelijken, maar daardoor zeker niet minder zwaar.

‘Voor de huidige generatie is dit al de normaalste zaak van de wereld’

Ik denk ook dat sommige, vooral oudere, mensen nog niet helemaal beseffen hoe groot E-sport is. Zo had ik net voor dit interview een gesprek met een baliemedewerkster van FC Utrecht en zij dacht dat ik een voetballer was. Zij wist namelijk helemaal niet dat dit bestond. Dat zijn vaak mensen die denken dat gamen iets is wat je in je vrije tijd op je zolderkamertje doet. Maar als ze er dan achterkomen hoe groot het wel niet is en hoeveel geld erin omgaat, dan reageren ze vaak verbaasd. Dit terwijl het voor de huidige generatie, die hiermee is opgegroeid, eigenlijk al de normaalste zaak van de wereld is.’