College gaat manifest tegen seksueel geweld ondertekenen

Het college van bestuur is van plan het manifest tegen seksueel geweld van Amnesty International te ondertekenen. Daarnaast wil het college dat het onderwerp een plaats krijgt in het onderwijs en de onderwijsvisie van de HU. Dat schrijft het college in een brief aan de Hogeschoolraad.

Uit onderzoek onder ruim duizend studenten in opdracht van Amnesty International blijkt dat één op de tien vrouwen tijdens de studietijd is verkracht. Bij mannen is dat één procent. Reden voor Amnesty International om een manifest op te stellen dat instellingen kunnen ondertekenen. Zij beloven daarmee zich in te zetten tegen seksueel geweld.

De Hogeschoolraad ontving het voornemen van het college met instemming. Wel maakten sommige leden de kanttekening dat er veel op het bordje van de docent wordt gelegd. Instellingen zoals de Hogeschool Inholland, Hogeschool Rotterdam, de Vrije Universiteit en Maastricht University zetten eerder hun handtekening onder het document. De Universiteit Utrecht ondertekende het manifest niet.