College van bestuur maakt van suikerfeest voorlopig geen vrije dag aan de HU

Het Suikerfeest zal komend studiejaar geen officiële vrije dag worden aan de HU. Leden van de Hogeschoolraad (HSR) hadden het college van bestuur gevraagd of dit mogelijk was.

Meerdere HSR-leden zouden het een teken van inclusie en diversiteit vinden als er geen lessen plaatsvonden op de dag van het Suikerfeest. Net als op de verplichte verlofdagen zoals kerst, nieuwjaar, pasen en koningsdag. Anderen opperen de mogelijkheid dat instituten die dag vrij kunnen roosteren.

Het onderwerp kwam ter sprake tijdens de bespreking van het Onderwijsjaarrooster 2023-2024 op woensdag 14 december tussen het college en de HSR. ‘De HU maakt zich sterk voor inclusie en diversiteit’, zei collegelid Tineke Zweed. ‘Maar het college houdt zich in het jaarrooster aan de officiële vrije dagen in de wet en cao. Daarin is het Suikerfeest niet opgenomen.’

Het Suikerfeest is de afsluiting van de ramadan: een belangrijke periode voor moslims.