Columns

Column Ad Franzen: Hoe haal je als docent de top-20?

Dat is een vraag, die mij de laatste weken vele malen is gesteld. Collega’s beseffen dat dit het allerhoogste is dat zij kunnen bereiken in hun HU-carrière. Hierbij een aantal tips en adviezen waardoor de top-20 van de Docent van het Jaar-verkiezing voor alle docenten binnen bereik komt. Als je volgend cursusjaar een serieuze gooi wilt doen naar die top-20, dan ben ik als coach beschikbaar.
 
Leer de namen van je studenten uit je hoofd. Via Osiris kun je per klas lijsten met pasfoto’s printen en dan is het continu oefenen tot je iedereen kent. Als je iedere les de aanwezigen registreert, dan moet het lukken. 
Zoek van alle studenten, waar je SLoeBer van bent, de geboortedatum op en stuur je studenten op hun verjaardag een kaartje of een e-mail. 
Kom je in het gebouw een student tegen die je kent, groet dan altijd of maak een praatje (als ze geen mobiele telefoon aan hun oor hebben tenminste). 
Beantwoord e-mails van studenten altijd binnen één dag en blijf steeds respectvol in je beantwoording (dus niet: ‘het staat op Sharepoint sukkel!’)
Zorg voor een ontspannen sfeer in de les. Wees vriendelijk, ook tegen de student, die door je les heen praat. 
Maak geen drama van laatkomers en  probeer op een lollige manier je punt te maken (‘zet je volgende keer je wekker nog tien minuutjes vroeger?’). 
Maak regelmatig grappen in de les, maar zorg ervoor, dat ze wel echt grappig zijn, anders werkt het averechts.
Haal de stofkam door je lesprogramma en schrap moeilijke onderdelen. Ook niet te veel lesstof in je les proberen te proppen, houd rekening met de spanningsboog van studenten. 
Las voldoende pauzes in als je lesgeeft. Beslist niet langer dan 45 minuten aaneengesloten lesgeven. Zorg voor een goede afwisseling in lesvormen en vermijd ellenlange PPP’s. 
Als jouw studenten je lessen en je vak leuk vinden, dan zijn ze bereid er veel voor te doen. Breng je jouw vak als ‘moeilijk’,  ‘zwaar’,  ‘veel’ en ‘saai’, dan stimuleer je uitstelgedrag en zal het percentage geslaagden laag uitpakken. Je komt dan in de vicieuze cirkel van herkansingen en slechte tentamenresultaten. 
Vermijd onderwijsjargon als competenties, reflectie, en leerdoelen. Houd je taalgebruik eenvoudig.
Zoek iets unieks. Loop bijvoorbeeld op klompen, schrijf op een krijtjesbord of loop in de winter in een T-shirt.
Succes en ga ervoor. Je kunt het!