280 nieuwe woningen voor studenten en statushouders

Er komen 280 containerwoningen aan de Pagelaan in de Utrechtse wijk Hoograven. Het zijn studio’s voor jongeren tussen de 18 en 27 jaar. Zeventig procent van de woningen zijn bedoeld voor studenten en starters en de rest voor jongeren uit de maatschappelijke opvang of statushouders.

Het is een tijdelijk project voor tien jaar om de acute woningnood tegen te gaan. Komende zomer zouden de bewoners al in de omgebouwde zeecontainers kunnen trekken, schrijft DUIC. Zij moeten wel tegen geluidsoverlast kunnen, stelt de gemeente. Ook elders in de buurt van de Pagelaan komen zo’n 135 containers.

De nieuwe wooncomplexen liggen vlakbij de drukke snelweg A12. De containers worden in een vierkant geplaatst. De slaapkamers bevinden zich in de binnenkant om geluidsoverlast te voorkomen. Ook komen er extra geluiddempende binnendeuren en een geluidsscherm.