De Utrechter heet
het nieuwe weekblad dat het medialandschap in de stad wil verrijken. Eigenwijs,
kritisch en met gepeperde opinies, belooft hoofdredacteur Twan Geurts. Wie zit
er op zo’n blad te wachten? willen de organisatoren weten. Om hier een antwoord
op te krijgen wordt een proefnummer verspreid en staat een enquête op www.utrechter.net. Een blad met die naam
doet vermoeden dat het om een uitgave gaat voor de ‘gewone’ Utrechter. Maar wie
het eerste nummer leest kan niet anders dan concluderen dat de nieuweling zich
juist niet richt op de mensen in Kanaleneiland, Ondiep, Overvecht of Zuilen. De
artikelen behandelen onder meer over de economische potentie van de stad, de
‘vlucht’ van de allochtone middenklasse naar de Leidsche Rijn, de opkomst van
toprestaurants en vrouwenvoetbal. Het blad mikt eerder op de hoger opgeleiden
in wijken rond het Wilhelminapark, Tuindorp en Oog in Al. Een heldere en
dappere keuze waarmee de redactie een duidelijk statement afgeeft. Niet
populistisch en concurreren met de bestaande kranten, maar lokale
kwaliteitsjournalistiek. In een stad als Utrecht waar universiteit en
hogeschool zo nadrukkelijk aanwezig zijn moet dat kunnen.
Lifestyle