Lifestyle

Derwent Christmas – Twee tranen

Een intieme relatie tussen een student en docent loopt zelden goed af. Voor hoofdpersoon Didier Dominique, reclamemaker en hogeschooldocent, is dat nog een zwaar understatement. In de laatste week van zijn leven vertelt Dominique namelijk hoe hij door een verhouding met een studente uiteindelijk belandt in Death Row. Daar waar aanvankelijk alles Dominique zomaar lijkt te overkomen als een vooropgesteld noodlot, lukt het hem paradoxaal genoeg in de dodencel eindelijk grip te krijgen op zijn leven.
Door het onderwerp doodstraf en de naam van de auteur, zou je denken dat dit boek geschreven is door een Amerikaan. ‘Twee tranen’ is echter het meer dan geslaagde prozadebuut van Christmas (1972), vooral bekend als de stadsdichter van Leeuwarden.
Het spannende en verrassende plot maakt dit boek een echte pageturner. Maar meer nog dan het verhaal imponeert de stijl en opbouw van het boek. Enkele van de korte hoofdstukken zijn zelfs zulke pareltjes dat ze op zichzelf al prachtig verhalen opleveren. Hopelijk waagt Christmas zich na gedichten en deze roman in de toekomst dus ook aan korte verhalen.