Kort

Datalek door diefstal computers van de VU

Aan de Vrije Universiteit (VU) in Amsterdam zijn twee computers gestolen met gegevens van oud-studenten. De daders hebben waarschijnlijk toegang tot deze informatie omdat de beveiliging niet op orde is, schrijft universiteitsblad Ad Valvas.

De VU heeft dit voorval gemeld mij de Autoriteit Persoonsgegevens en aangifte gedaan bij de politie. Daarbij zijn camerabeelden overhandigd met de waarschijnlijke daders van de inbraak. Een grote groep alumni is hierover geïnformeerd.

De data bestaan uit gegevens die nodig zijn bij het inschrijven buiten Studielink om, zoals kopieën van paspoorten, verblijfsvergunningen, cijferlijsten, diploma’s en betalingsachterstanden. De gegevens hadden in een eerder stadium moeten worden gewist.