De laatste jaren begin ik de stroom e-mails, die dagelijks mijn postbus binnenkomt, steeds meer te zien als een ongewenste diarree. Steeds vaker moet ik de e-mail openen en beantwoorden om de stortvloed de baas te blijven. Jarenlang kreeg ik complimenten over mijn reactiesnelheid op binnenkomende e-mails maar nu begint dit succes zich tegen mij te keren. Toen ik enkele weken geleden met een studievriend belde, die al jaren aan de universiteit werkt, vertrouwde ik hem toe dat ik langzamerhand gek werd van alle inkomende e-mail. Mijn studievriend zei me dat hij met opzet een week wachttijd neemt, voordat hij tot beantwoording van e-mails overgaat. Dit systeem werkt prima volgens hem, omdat een groot aantal verzoeken na een week niet meer relevant is of omdat studenten voor hun vraag al een ander willig slachtoffer hebben gevonden. Zo’n slachtoffer ben ik dus. Omdat ik in mijn e-mail steeds meer gelijkenissen herken, heb ik een aantal standaardantwoorden ontwikkeld. Ik geef ze u gaarne en u moet zelf maar bedenken bij welke e-mail u een bepaald standaardantwoord in kunt zetten.
Antwoord 1. (“vertragingstactiek”). Beste student, hartelijk bedankt voor het sturen van je e-mail. Ik beschouw een e-mail als een brief en als een brief teveel spel- en taalfouten bevat, dan beantwoord ik hem niet. Jouw e-mail valt in de categorie “teveel spel- en taalfouten”. Lees je bericht nog eens kritisch door, verbeter het bericht en stuur het opnieuw waarna ik zal gaan nadenken over een gepast antwoord”.
Antwoord 2. (“je moet bij mijn collega zijn”). Beste student, wat een eer om van jou deze vraag te ontvangen. Ik begrijp je vertrouwen in mij maar helaas ligt de vraag niet op mijn gebied van expertise. Raadpleeg één van mijn collega’s, die nog meer kennis op dit gebied heeft.
Antwoord 3. (“kijk toch op Sharepoint sukkel!”). Beste student, uit je bericht concludeer ik dat jouw zoekcompetentie in onze briljante digitale omgeving genaamd Sharepoint, nog voor verbetering vatbaar is. Neem de uitdaging aan en zoek het antwoord op je vraag op Sharepoint! Mocht dit probleem je toch te machtig te zijn, dan is er op het Facultair Bureau Onderwijs vast wel een aardige medewerker die jou wil helpen.
Als dank ontvang ik verneem graag UW e-mailtips, die mijn leven met e-mail kunnen veraangenamen!