Elke week een bijzonder of alledaags moment, vastgelegd op de foto.
Het is de stilte voor de storm op het HU-plein op Padualaan 101. De boekenmarkt opent zijn poorten. Banners worden opgehangen, grijze tafelkleden met flair neergelegd. Uitgevers schitteren met hun ‘online en offline content’. Ze proberen met hun titels als ‘Reflecteren met de hofnar’, ‘Zelf een Podcast maken’ en ‘Creativiteit. Hoe? Zo!’ nieuwsgierige blikken te wekken.
Noordhoff, de reus van de uitgeverijmarkt, steekt fel af met zijn blauwkleurige tafelkleed. Maar de buren van Boom laten zich niet intimideren. ‘Wij zijn nummer 2’, verkondigt een Boom-vertegenwoordiger in rode trui met een glinstering van ambitie in zijn ogen. ‘Maar dat zal niet zo blijven!’ Hun strategie? ‘Grootser uitpakken dan ooit.’
De markt als vertoning van intellectueel haantjesgedrag. Op mijn vraag naar hoe ze zich voelen over de voorbereidingen, reageert de rode trui: ‘Dat vraagt mijn vrouw ook altijd, maar wat heeft mijn gevoel hiermee te maken?’ ‘Tijd voor koffie’, roept hij naar zijn collega’s.
Het gladgestreken tafelkleed en de keurig geplaatste banner, geven blijk van meer hartstochtelijke toewijding dan hij misschien wil toegeven.