De Omslag #4: over internationalisering,verschillen en conflicten

We moeten het met elkaar op een plezierige manier zien te rooien op deze aarde. Dat is populair gezegd de bedoeling van internationalisering. Dan gaat het over kennisnemen van elkaars meningen en culturen, over respect hebben hiervoor. En dat is, zeker in het huidige tijdsgewricht met verhitte debatten, cancelcultuur en internationale conflicten, best een opgave. Daarover gaat het nieuwste nummer van De Omslag.

Hoe gaan we met elkaar om op Hogeschool Utrecht? Naast studenten met Nederlandse roots, zijn er ook veel met een migratie-achtergrond en veel exchange studenten.

Negen studenten vanuit verschillende culturen en landen vertellen hoe ze de HU ervaren. Voelen ze zich hier thuis en waar lopen ze tegenaan? Naast veel lof, ook kritiek. Bijvoorbeeld dat alle info over studies in het Nederlands is.

Verder in het magazine:

• In het hbo ligt de focus bij internationalisering op het omgaan met andere culturen en daar profijt van kunnen hebben in de beroepspraktijk. Handig wanneer je bij een internationaal bedrijf gaat werken. Maar de uitwisseling is er ook. Bij sommige opleidingen staat die al jaren in het curriculum, zoals bij het Instituut voor Media. Bij anderen staat internationalisering nog in de kinderschoenen.
  • Lastiger wordt het bij fundamentele verschillen in de klas. Er zijn genoeg items die tot polarisering leiden. Docenten vinden het soms lastig om gevoelige kwesties in de klas te bespreken. Dat is niet nieuw, daar worstelen ze al een aantal jaren mee. Gevolg is dat ze gevoelige kwesties mijden. Hoog tijd om deze mensen, die de motor van het onderwijs zijn, daarin te ondersteunen en te coachen.

Lees De Omslag, this time completely in English

En bekijk ook onze video: Vinden studenten de HU een internationale hogeschool?