Opinie

De regenboogvlag is meer dan een 1 april grap

Foto: Kees Rutten

Onlangs gebruikte de HU de regenboogvlag in een 1 aprilgrap. Maar de vlag betekent veel meer dan zes kleuren onder elkaar. Op deze manier wordt de vlag weggezet als een symbool die zonder context gebruikt kan worden. Dat doet niet recht aan de belangrijke plek die de vlag heeft in de LHBTI+-gemeenschap in zowel blijdschap als protest, schrijft Verpleegkunde-student Tommie Buster in dit ingezonden opiniestuk.

Tommie Buster

Veel organisaties en bedrijven nemen jaarlijks hun publiek in de maling met een 1 aprilgrap. Zo ook de Hogeschool Utrecht die dit jaar enkele dagen voor 1 april aankondigde de huisstijl te gaan veranderen.

Volgens het Instagram-account van de HU konden medewerkers en studenten daarbij kiezen uit drie opties voor nieuwe kleuren. Daaronder bevond zich ook het HU-logo met de kleuren van de pride-vlag.

Het HU-logo met een regenboogvlag was de derde optie
Deze HU-logo’s waren de eerste en tweede optie.

Toen ik de post zag, verbaasde ik me over het gebruik van dit symbool. De HU pleit voor diversiteit en spreekt expliciet uit dat deze diversiteit tot impact moet leiden. Het gebruik van een symbool van protest, zonder daar eer aan te doen, strookt naar mijn mening niet met elkaar.

De regenboogvlag kent sinds de jaren zeventig een plek in de LHBTI+-gemeenschap. De opkomst van de vlag ging gepaard met de moord van gemeenteraadslid Harvey Milk van San Francisco. Sindsdien werd de vlag gebruikt als symbool voor protest tegen haat richting mensen van de LHBTI+-gemeenschap. Sinds 2017 zijn er ook een zwarte en bruine streep opgenomen in de vlag, als symbool voor mensen van kleur en voor mensen uit de gemeenschap die te maken hebben met HIV en/of AIDS. In 2018 is tenslotte de progress-flag door velen in gebruik genomen, waar ook kleuren op verschijnen voor trans-personen.

Progress-vlag

De rijke geschiedenis van de vlag wordt door de 1 april-grap van de HU geen eer aan gedaan. De vlag heeft betekenis en betekent voor velen in onze gemeenschap meer dan een aantal kleuren. Door de vlag te gebruiken als grap wordt het symbool weggezet als een item waar iedereen mee kan doen wat die wil. Zo wordt er geen aandacht gegeven voor het leed, de strijd en de haat waar de LHBTI+ gemeenschap nog alle dagen mee te maken heeft.

Het gebruiken van de vlag doet niet alleen af aan wat de vlag betekent. Maar het roept ook nog eens ongecontroleerde haat op. In de reacties op de post zijn verschillende negatieve reacties te lezen. Neem bijvoorbeeld ‘dat fietspad is al genoeg’ van een studentbestuurder van een HU-studievereniging. Of: ‘waarom moeten die flikkers overal hun stempel op drukken’, van een andere anonieme gebruiker.

Deze reacties laten zien dat protest nog steeds nodig is. De HU die de vlag gebruikt als grap roept wel op tot haat, maar niet tot het protest dat juist zo nodig is.

Naar mijn idee is het gebruik van de regenboogvlag als grap niet correct. Het doet af aan de symboliek en geeft ruimte voor haat zonder dat de HU daar actief tegenin gaat zoals zij wel aangeeft in haar visie. Ik roep de HU dan ook op om deze grap te rectificeren en volgend jaar vooral een andere leuke grap te bedenken. Want at the end willen we allemaal lachen, zolang het maar niet ten koste gaat anderen.

Tommie Buster, student Verpleegkunde