De schoonmakers van de HU worden vandaag in het zonnetje gezet

Schoonmakers. Foto: Kees Rutten

Donderdag 16 mei krijgen de schoonmakers van de HU een inspirerende toespraak, wat versnaperingen en gaan op de foto.

Hogeschool Utrecht telt 77 schoonmakers die er elke dag voor zorgen dat je er praktisch van de grond kunt eten. Sommige van hen zijn al meer dan 30 jaar in dienst. De jongste is zestien en de oudste 64.

Elke werkdag, als de meeste studenten en medewerkers nog diep in slaap zijn, begint de eerste poetser al met het pakken van zijn spullen. Die beginnen om 04:30 uur. De laatsten eindigen om 19:00. Sommigen kennen elkaar een stuk beter dan de gemiddelde studenten en collega’s van de HU. Niet verwonderlijk: een aantal van hen zijn familie en hebben deze baan al 25 jaar.

Hogeschool werkt deze week tien jaar samen met schoonmaakbedrijf Vebego Cleaning Services. Dat was de reden voor het feestje. De meeste vrouwen wensten overigens niet op de foto te worden gezet.