Kort

De zeilers van Team Hogeschool Utrecht zijn begonnen aan hun Race of the Classics

De 22 zeilers van Team Hogeschool Utrecht zijn vanochtend vertrokken in hun zeilboot.

De race is het grootste studentenzeil-evenement van Europa. Ieder jaar zeilen studenten van hogescholen en universiteiten uit heel Nederland aan boord van klassieke zeilschepen. Het behoud van Nederlands varend erfgoed is een van de belangrijkste doelstellingen van de Stichting Race of the Classics.

Sinds 1989 kunnen studenten eraan meedoen, jaarlijks in april. Sinds 2006 is er ook een editie in oktober, voor starters die bij toonaangevende (inter)nationale bedrijven werken.

De vloot vertrekt vanuit de Veerhaven te Rotterdam en het doel is een oversteek te maken naar Ipswich. Bij slecht weer kunnen de studenten uitwijken naar Den Helder of Brugge. Uiteindelijk finisht de vloot op 23 april via IJmuiden op het IJ in Amsterdam. Zeilervaring is niet nodig.