Deeltijdonderwijs: ‘Vouchers gaan niet werken’

De commissie-Rinnooy Kan presenteerde 12 maart het rapport over de toekomst van het deeltijdonderwijs. Met een tienpuntenplan moet de teloorgang van dit deeltijdonderwijs gestopt worden. HU-programmadirecteur Onderwijsinnovatie Pieter Cornelissen reageert.

Volgens Cornelissen doet de commissie een aantal zinnige voorstellen, zoals het leerwegonafhankelijk toetsen, werkend leren, modulair onderwijs en het aanbieden van online onderwijs.

Maar op één belangrijk punt dat de commissie voorstelt, is hij kritisch: die van de vraagfinanciering, ‘want dat gaat niet werken’. Hij ziet niet veel in de vouchers die de commissie voorstelt. Oplossingen kunnen beter binnen het bekostigingssysteem worden bedacht, meent Cornelissen.

‘Het effect zal zijn dat deeltijdstudenten door vouchers meer moeten betalen voor de opleiding. Nu betalen studenten 1500 euro collegegeld, met de vouchers kan dat oplopen tot 3000 euro.’

Flexibel
De HU zet op dit moment fors in op Leven Lang Leren. Niet alleen het deeltijdonderwijs is daarbij belangrijk, maar ook het ander onderwijs aan professionals.

Met de hervorming van het deeltijdonderwijs, zoals de commissie voorstelt, is de HU volop bezig. De opleidingen worden modulair gemaakt en blended learning wordt ingevoerd.

Volgens Cornelissen is dat de oplossing om de grote teruggang van het aantal deeltijdstudenten te keren, want deeltijdstudenten willen flexibel een opleiding kunnen volgen.