Demonstratie voor hogere basisbeurs trekt enkele honderden studenten

De demonstratie in Amsterdam voor een betere basisbeurs en hoger compensatie voor ‘pechstudenten’ trok afgelopen zaterdag enkele honderden studenten.

De basisbeurs die het kabinet in 2023 in wil voeren bedraagt 274 euro per maand voor een uitwonende student en maximaal 401 euro als aanvullende toelage. Dat is te weinig, zegt Ama Boahene van de Landelijke Studentenvakbond (LSVb).

Boahene: ‘Veel studenten doen een fulltimestudie en hebben daarnaast een bijbaantje. Toch bouwen ze hoge schulden op. De herinvoering van de basisbeurs is een belangrijke stap. Maar met een basisbeurs van 274 euro kun je nog steeds de hoge studiekosten, huurprijzen en energierekening niet betalen.’

Het is de tweede demonstratie in korte tijd voor dit onderwerp, schrijft de NOS.