Karen Michael Hakobian (28) studeert Small Business en Retail Management en is mede-eigenaar van Studio Succes – een marketingbureau voor luxeproducten en -diensten. Hoe raakte hij verzeild in de wereld van exclusieve sigaren en drank?
Vertel: wat is Studio Succes en wat doe jij hierin?
‘Mijn zakenpartner, Taron Movsisian, en ik richten ons op producten en diensten in het bovensegment. Taron is afgestudeerd aan de Fotovakschool en doet het creatieve deel van de bedrijfsvoering, ik focus mij op het zakelijk gedeelte. Samen zetten wij onder meer bedrijfscampagnes op, bouwen we websites en apps of organiseren we fotoshoots. Onze klanten zijn internationale bedrijven geïnteresseerd in luxe. Wij zijn het eerste reclame-marketingbureau in Nederland dat zich hier volledig op richt. In Europa zitten zo’n tien van dit soort bedrijven, gevestigd in Londen, Monaco en Parijs. Ons kantoor staat in Utrecht. Binnen drie jaar willen wij in de top 10 van Europese bedrijven staan op dit gebied. Dat is geen droom maar een visie: de strategie is hiervoor al uitgelegd.’
Hoe komt een student erbij een bedrijf op te richten in ‘luxury branding’?
‘Ik had al een paar bedrijfjes gehad toen Taron en ik bespraken waar ons gevoel echt naar uit ging. Dat bleken mooie dingen te zijn: we houden allebei van gadgets, horloges, verre oorden en hotels. Dat gaat om de materie, maar vooral om het gevoel dat je ergens van krijgt. Een goed product doet dat en als bedrijf richten we ons daarop.’
Studio Succes is nagenoeg onvindbaar op het internet. Hoe komt dat?
‘Wij werken voor een nichemarkt en willen niet door iedereen worden gevonden. Wij doen niet aan reclame. Mensen in de luxury-scene komen naar ons via ons netwerk, daar besteden we veel tijd aan. We selecteren onze klanten. Vergelijk het met een VIP-ruimte: daar wil je ook niet dat iedereen binnenkomt. Het is mijn doel de beste service te verlenen aan de klant, ook als dat betekent dat hij ’s nachts belt.’
Wat vind je zo leuk aan ondernemen?
‘Alles in dit werkveld creëer je zelf. Die vrijheid vind ik heel aantrekkelijk. Het is als een lege taart die je zelf mag versieren. Je neemt veel risico maar als je het goed doet, krijg je er veel voor terug. Daar bereidt mijn studie mij ook op voor. De optie dat je veel kan bereiken, fascineert mij. Als je goed onderneemt, kan je in Nederland ver komen.’
Hoe zien jouw werk- en studieweken eruit?
‘Ik zit in mijn vijfde jaar en hoef alleen nog mijn scriptie te schrijven, dat doe ik over een luxe cognacmerk. Dit plan ik heel goed in, net zoals alles wat ik doe. Op vrijdag en in het weekend besteed ik een aantal uur aan mijn studie. Maar werk en studie zijn niet strikt gescheiden: ik werk met dagdelen. Studio Succes kan je niet even ‘uit’ zetten; dat loopt zeven dagen per week door.’
Kan je iets proeven van het studentenleven als ondernemer?
‘Natuurlijk. Hoewel ik geen alcohol drink, hou ik wel van feesten. Niet zozeer studentenfeesten, de gelegenheden waar ik naartoe ga, zijn gala’s met een dresscode. Met vrienden poolen we, of zitten we uren achter elkaar in een sigaarlounge om wat te kaarten. Wilde feestjes vind ik niet heel interessant.’
Hoe reageert je omgeving op het feit dat je onderneemt in de wereld van luxe-artikelen en diensten?
‘Ik en Taron komen met verhalen thuis die soms niemand gelooft, bijvoorbeeld over trips naar het buitenland. Pas als ze foto’s zien, piepen vrienden anders. Ze vinden het tof wat we doen. Mijn familie was aanvankelijk sceptisch, ik heb vaker praatjes. Inmiddels zijn ze overtuigd van mijn zaak. Het allerbelangrijkste is dat je in jezelf gelooft. Als ik iets wil, bereik ik het. Ik lees veel over leiderschap en psychologie. Mijn favoriete boek? Think & Grow Rich, die ligt op mijn nachtkastje.’