Foto van de week

Die alerte blik en rechtopstaande oortjes: alsof ze het weten

Foto: Kees Rutten

Elke week een bijzonder of alledaags moment, vastgelegd op de foto.

Deze schapen van de universiteit staan tussen de campus en landgoed Amelisweerd. De voorste kijkt weg, hij gelooft het wel. De twee achtersten kijken ons aan. Alsof ze willen zeggen: ‘Help ons, dit gaat mis.’

Je ziet het herfstzonnetje, het gras is nog lekker sappig en de eerste herfstblaadjes zijn al gevallen. De schapen hebben hun magen vol van de extra tractatie die ze gisteren kregen op dierendag. Het lijkt een vredig tafereel.

De bomen op de achtergrond zullen over een paar weken kaal zijn en de zon zal plaatsmaken voor hevige regenbuien. Maar dat maakt de achterste schapen niet bezorgd. Schapen merken niks van regen. Ze hebben natuurlijke regenpakjes met een talglaagje, lanoline genaamd. Er hangt een ander zwaard van Damocles boven hun onschuldige schapenkoppen.

Zie de alerte blik en rechtopstaande oortjes: alsof ze het weten. Begin september werd het blauwtongvirus bij schapen in Noord-Holland en Utrecht vastgesteld. Deze week werken dierenartsen zich een slag in de rondte om te vaccineren. Ze spreken van een stille ramp.