Achtergrond

Die (sjofele) stilteruimten van de HU zijn van waarde voor velen

Stilteruimte op HL7. Foto: Kees Rutten

Kamertjes waar studenten en medewerkers kunnen kolven, bidden, mediteren of dutten. Veel studenten zouden ze niet kunnen aanwijzen, want het zijn geheime plekjes op de HU, vaak ietwat verwaarloosd, in mijn ogen. Waar zitten ze in elk gebouw en wie is er verantwoordelijk voor?

Büsra Kondakçi is net afgestudeerd aan de HU bij de opleiding Journalistiek.

Ik maak zelf gebruik van de stilteruimten om te bidden. Maar eerlijk? Ik vind ze niet erg uitnodigend. Vaak zelfs een beetje vies. Zo hangt er in Heidelberglaan 7 een provisorisch gescheurd wit gordijn, waarschijnlijk voor iets meer privacy. Heidelberglaan 15 ziet er ook niet heel welcoming uit, met een scheef hangend schilderij en een pauper grijs bankje.

Büsra Kondakçi. Foto: Kees Rutten

Iedere ruimte valt onder een ander mannetje

Ik vroeg me af: wie is er verantwoordelijk voor die verwaarloosde plekken waar toch best intensief gebruik van wordt gemaakt? Ik ging op zoek, en dat viel tegen. De directeur Bedrijfsvoering, Danielle van Wijngaarden, tipte me Marco Blom, de vervangend facility manager. Maar hij wist eigenlijk ook niets, toen ik hem aan de lijn kreeg. Gelukkig belde hij me een paar dagen later. Hij was even in de materie gedoken om me meer te kunnen vertellen.

Elk gebouw aan Hogeschool Utrecht heeft een plek waar studenten en medewerkers even tot rust kunnen komen. De panden op Padualaan 101 en 97 hebben zowel een stilteruimte als een rustruimte. De stilteruimte is om te bidden en te mediteren, de ander mag je alleen gebruiken als je een bijzondere reden hebt die bekend is bij de decaan. Ieder gebouw heeft een andere facility manager die bij moet houden hoe de ruimte eraan toe is. Er is geen HU-breed reglement of iets dergelijks. Misschien is dat de reden dat sommige ruimtes zo onappetijtelijk zijn (in mijn ogen).

‘Dagelijks 2 tot 3 keer’

Student Engels Dilara Yüce kan zich niet vinden in mijn gemor. Ze gebruikt de stilteruimtes regelmatig. ‘Ik ben al blij dat deze faciliteit er überhaupt is’. Student SJD Oumaima komt er dagelijks twee tot drie keer en is ook tevreden. ‘Ik vind het prettig dat er gebedskleedjes liggen en andere spullen die ik nodig heb tijdens het bidden. Alleen is het kamertje op Padualaan 101 klein, dus dan moet je wachten tot de ander klaar is. Dat is vervelend als ik even snel tussen lessen door wil bidden.’

Heidelberglaan 7. Foto: Kees Rutten

Ik hoef maar de gang op te lopen en vind gemakkelijk studenten die meerdere keren op een dag de weg weten te vinden naar de kamertjes. Arig Mousa studeert Life Science en komt er ook om te bidden. ‘Er is een wasbak, dus ik kan op mijn gemak woedoe (rituele wassing) doen, ik heb er eigenlijk niets op aan te merken.’

In HU Amersfoort

Ik zie folders liggen van de islamitische studentenvereniging INSAN, met de vraag wat er volgens gebruikers aan de stilteruimten zou moeten veranderen. Die vraag stellen ze niet voor niets, denk ik. Ik bel ze op, maar ze kunnen er nog niets over zeggen: het onderzoek loopt nog.

Padualaan. Foto: Kees Rutten

Zijn stilteruimtes eigenlijk verplicht op scholen? Afgelopen juni boden studentenorganisatie hier een manifest voor aan, in de Tweede Kamer. Stilteruimtes zijn belangrijk voor het welzijn en diversiteit- en inclusiebeleid, vonden ze. Maar de minister van de onderwijs dacht hier anders over. Je kunt studenten en medewerkers natuurlijk niet verbieden om te bidden, vond hij, maar de instellingen zijn niet verplicht om hiervoor een speciale ruimte in te richten. Ook hoeven ze niet per se voor prikkelarme ruimtes te zorgen, want er zijn ook andere mogelijkheden om neurodivergente studenten en medewerkers te helpen.

Niet verplicht dus, maar wel zeer welkom. Wil jij ook bidden, mediteren of even liggen? Hier zijn ze:

De HU Amersfoort heeft er een op de begane grond vlakbij de receptie. Vrij toegankelijk voor iedereen. Op de deur heb je een bezet/beschikbaar bordje.
Heidelberglaan 15 heeft een stilteruimte (2.009). Je mag hier naar binnen zonder pasje. Op de deur heb je een bezet/beschikbaar bordje.
Heidelberglaan 7 heeft een stilteruimte (0.061), een beetje verstopt in het gebouw. Voor het raam een gescheurd scherm voor de privacy.
Padualaan 101 heeft een kolfruimte (2.417) en rustruimte (1.402). De sleutel van de kolfruimte is in handen van één persoon. De rustruimte is vrij toegankelijk.
Padualaan 99 heeft een stilteruimte (0.263) achter in het gebouw (die ook wordt gebruikt als gebedsruimte). Kolfruimte is apart.
Padualaan 97 heeft de gebedsruimte na vragen van Trajectum sinds kort omgedoopt tot stilteruimte (1.003) en verder is er een rustruimte (1.045) en een aparte kolfruimte. De rustruimte is alleen toegankelijk met een pasje en moet je reserveren, hetzelfde geldt voor de kolfruimte.