Dijkgraaf veroordeelt misstanden bij ontgroening

Robert Dijkgraaf, demissionair minister van Onderwijs, heeft geen goed woord over wangedrag bij studentenvereniging L.A.N.X. in Amsterdam. Dit gebeurde tijdens een ontgroening van een dispuut van de vereniging in Roemenië, schrijft NU.nl.

Dijkgraaf noemt het wangedrag ‘ongelooflijk’ en ‘niet van deze tijd’. Het bestuur van de vereniging kreeg via het tijdschrift De Groene Amsterdammer een brief onder ogen met tientallen opdrachten voor eerstejaars. Die waren deels ‘mensonterend’ en ‘seksgerelateerd’, schrijft het bestuur.

Het bestuur is geschrokken van de brief en heeft het dispuut inmiddels geschorst. De Hogeschool van Amsterdam en hoofdstedelijke universiteiten beraden zich op mogelijke sancties. Dijkgraaf oppert dat de instellingsbesturen een ‘stevig gesprek’ met L.A.N.X. voeren.