Dit zijn de 5 meest gestelde vragen aan het STIP

Foto: Kees Rutten

Het STIP heeft het momenteel razenddruk. De rijen voor het Studie Informatie Punt zijn lang en de baliemedewerkers mailen, bellen en ontvangen veel. Wat is de top 5 van de meest gestelde vragen? Daar hoeft Aarti Jagesar niet lang over na te denken. Ze beantwoordt ze sinds 2017.

5. Hoe krijg ik wifi?

Op vijf staat de vraag over wifi. Iedereen op de HU kan gebruik maken van het netwerk Eduroam. Maar in de praktijk hebben studenten vaak geen toegang. De mensen van het STIP hebben daartoe een aantal handleidingen. Daarin staat hoe ze de blokkades van alle laptops, zoals Acer, MacBook, Lenovo etc., op kunnen heffen.

4. Sta ik ingeschreven voor mijn cursussen en toetsen?

Nog niet zo lang geleden (in de tijd van ondergetekende) kregen studenten een velletje papier waarop stond waar ze zich dat schooljaar konden melden voor hun colleges en hun toetsen. Tegenwoordig moet iedereen zich vanaf het tweede jaar zelf overal voor inschrijven, in Oriris. Dat zijn vaak vier vakken per blok, met elk minstens één bijhorende toets. Jagesar: ‘Dan moet je dus minstens acht keer goed opletten en niet te laat zijn. Het gaat vaak mis. Het is geen simpel systeem en dat vind ik voor studenten wel eens sneu.’

3. Hoe moet ik me inschrijven in Oriris?

Foto: Rachel Kloek

‘Deze vraag gaat het vaakst gepaard met tranen,’ zegt Jagesar. Studenten die in de knoop raken met Osiris en huilend het STIP opzoeken. In het begin van het jaar staan alle cursussen open, maar daarna is na elk blok een deadline. Vaak weten studenten überhaupt niet waar ze als eerste op moeten klikken. Ze proberen het en lopen vast, doordat de cursus vol zit of doordat ze bijvoorbeeld niet voldoen aan de ingangseisen. Soms hebben ze een cursuscode die niet verschijnt wanneer ze hem intikken. Jagesar: ‘Het inschrijven in Osiris is dan een onmogelijke puzzel voor ze. Wij laten ze vaak zien dat ze ongemerkt bepaalde filters hebben aanstaan die ze eerst moeten verwijderen.’

2. In welke groep zit ik?

De één na meest gestelde vraag gaat over de groep waar de student zich bij moet melden. Ze hebben bijvoorbeeld de introductie gemist of kunnen hun klas niet vinden op MyHu. Of de opleiding heeft het ze niet meegedeeld, terwijl het jaar al wel is begonnen. Jagesar: ‘Sommige studenten zijn er gelaten onder, maar deze vraag roept ook vaak stress en tranen op.’

1. Ba Dum Tss! En met STIP op nummer één staat…

Met stip op nummer 1 (broehaa) staat de vraag: Heb ik alles ingeleverd om aan mijn opleiding te kunnen beginnen?

Jagesar: ‘Voor ze kunnen beginnen moeten studenten van alles hebben ingeleverd. Hun keus voor de betaalwijze (in termijnen/in één keer/factuur naar de werkgever), een identiteitsbewijs of diploma bijvoorbeeld. Het kan ook de 21+ toets zijn, voor wie geen havo of mbo-4 diploma heeft. Of een verblijfsvergunning en taaltoets voor vluchtelingstudenten. Jagesar: ‘Ze zien dan in het systeem letterlijk een stoplicht dat op oranje staat. Maar ze weten niet wat er ontbreekt. Dan komen ze bij ons en wij halen ze uit het ongewisse.’ Over dankbaar werk gesproken.

Bovenstaande top 5 houdt Aarti Jagesar en haar elf collega’s naar eigen zeggen permanent bezig. Meestal staan twee STIP-medewerkers aan de balie op Padualaan 101 en beantwoordt de rest alle vragen per email en telefoon. Met 37.000 studenten is dat omgerekend één medewerkers voor ruim duizend studenten.