Interview

Do Blankestijn over zijn ‘batterij aan onzekerheden’

Foto: Maarten Nauw

Do Blankestijn zit in het crisis-managementteam (inmiddels coördinatieteam) van de HU en is voorzitter van de regiegroep onderwijs. We treffen hem thuis, in een verduisterde kamer met een zwaar blauw gordijn op de achtergrond. Het lijkt op een operasetting, hij zou alleen nog moeten zingen. Regelmatig grinnikend als altijd vertelt hij, over zijn observaties, dilemma’s, en het onderwijs van de toekomst.

Hoe gaat het met je?
‘Goed, zij het met ups en downs, zoals iedereen. Je krijgt een batterij onzekerheden cadeau waarmee je het moet doen. Niet gemakkelijk. Mijn vrouw Frouke werkt bij het UMC en heeft veel ellende gezien. Ik ben niet naïef, ik behoor misschien gedeeltelijk tot de risicogroep, maar we zijn gezond.
Wel verlang ik naar de school. Elke dag om half acht ‘s ochtends zat ik op Padualaan 99 en kon voelen hoe de energie was. Nu is het behelpen. Mensen online spreken is anders en – zonder meteen als bomenknuffelaar te willen klinken –  ik mis de lichaamstaal. Bovendien zie je me vanuit kikvorstperspectief, het minst flatteuze beeld wat je maar kunt krijgen, haha. Alle webcams zijn uitverkocht, potjandorie.’

Wat doet de regiegroep onderwijs?
‘Onze school is in veel opzichten decentraal georganiseerd. Teams nemen hun beslissingen zelf over onderwijs en toetsen. We helpen ze onder meer om onderwijsonderdelen om te zetten naar online varianten, daarvoor ontwerpen we beslisbomen. Kort gezegd zijn dat tips en handleidingen, gestructureerd op papier, in een boom.’

Waar worstel je mee?
‘Mijn grootste dilemma is dat ik het liefst zoveel mogelijk  in de gebouwen zou willen laten plaatsvinden, maar tegelijkertijd verantwoordelijk ben voor de gezondheid. Even een stoel halen lijkt vanzelfsprekend, maar als de hele HU gemeenschap dat zou mogen, wordt het besmettingsgevaar te groot.’

Denk je wel eens: het middel is erger dan de kwaal?
‘Dat denk ik niet. Als je die lockdown opheft, komt de gezondheidszorg daarmee voor een set dilemma’s te staan die onmenselijk zijn. We hebben gezien wat de brandhaarden waren: carnaval in Brabant, een voetbalwedstrijd in Noord-Italië. Dan realiseer ik me dat de hogeschool een grote speler is met enorme aantallen. Ja, Zweden is “open”, maar het is lastig in te schatten wat de verschillen tussen onze landen zijn.

Een lockdown voor alleen de kwetsbaren, zoals sommige mensen nu opperen, vind ik een slecht idee. Beschaving kenmerkt zich door het feit dat je geen onderscheid maakt tussen mensen. Je zou er discussie mee opwekken: wie is precies kwetsbaar? Natuurlijk is er een groep mensen die nu lijdt door deze maatregelen. Het wereldwijde effect zullen we pas later zien. We leren elke dag, net als met HIV destijds, daarvan dachten we in het begin dat het veel besmettelijker was dan het later bleek te zijn.’ 

De HU laat voorzichtig praktijkonderwijs en onderzoek toe. Avans is voortvarender. Wat is het verschil?
‘Het enige dat ik daarover kan zeggen, is dat wij zo dicht mogelijk bij het beleid van het kabinet blijven. Ieders gezondheid staat voorop.’

Hoe staat het met het onderzoek naar online proctoring (tentamens maken met online surveillance)? Avans en Hogeschool Leiden zien hiervan af om redenen van privacy.
‘Een grote groep is dat nu aan het nagaan, waaronder het hoofd van ICT, Eric van den Bos. Er zijn meerdere varianten van online proctoring mogelijk, binnen een paar weken nemen we daar een besluit over.’

Hoeveel onderwijs aan de HU gaat online door? De minister had het over 93 procent.
‘In de eerste weken heb ik een ruwe schatting gemaakt, toen zaten we op 70 procent. Inmiddels zegt mijn gevoel dat het 90 is. Het percentage tentamens weet ik niet, dat onderzoeken we nu.’

Hoe ziet het onderwijs er vanaf september uit?
‘Ga er maar vanuit dat een groot deel nog steeds online zal zijn. Ik kan het nog niet precies zeggen, het hangt van veel factoren af. De gemeente, de gebouwen, het openbaar vervoer.’

Hoe ziet de mix van digitaal en fysiek onderwijs er over drie jaar uit?
‘Het zou best de helft kunnen zijn.’

Gebruikt het college van bestuur deze crisis om blended learning versneld door te voeren?
‘Blended learning stond al op de agenda,voor 2024 en maakt deel uit van onze onderwijsvisie. Je kunt het framen zoals je wilt, maar op dit moment is online onderwijs gewoon noodzaak. Er is koudwatervrees en ongemak met digitaal lesgeven, maar als docent zou ik het ook juist leuk vinden.’

Do Blankestijn houdt een blog bij. Dat lees je hier.

Lees ook: Do Blankestijn over ‘zijn’ fusie: ‘Het waren pittige maanden’