Op ons instituut Marketing & Commerce, één van de drie instituten van de faculteit Economie & Management, besteden we de laatste tien jaar steeds meer aandacht aan media. Het draait bij ons met name om marketing, maar zonder kennis van (nieuwe) media kan je niet afstuderen. Dat is de curricula ontwerpers langzaam duidelijk geworden. Ondanks dat we de afgelopen jaren geleidelijk diverse media vakken hebben toegevoegd, heeft nog nooit een docent voor de klas gestaan met praktijkervaring bij een mediabureau of -bedrijf.
Volgend jaar krijgen we waarschijnlijk 17 propedeuse klassen die allemaal het 5 EC (studiepunten) vak Communicatie & Media krijgen. In jaar 3 voor zo’n 8 klassen het 5 EC vak All About Media. En dan komt het vak Mediapsychologie terug in 4 klassen van een Nederlandstalige en een Engelstalige minor. Maar al die vakken vullen we in met docenten zonder de specifieke praktijkervaring.
Dacht je nu echt dat men(?) gericht op zoek is naar zulke docenten en investeert aan de basis? Liever constateert men achteraf dat de studenten niet tevreden zijn, worden werkgroepen ingesteld, komen er dikke beleidsplannen. Maar een nuchtere beslissing om extra aandacht en tijd te besteden aan het tijdig aannemen van de juiste docenten blijft achterwege.