Docent Communicatie Luc van Dijk-Wijmenga is gepokt en gemazeld in campagnevoeren voor het CDA. Hij is actief in het campagneteam voor de gemeenteraad in Leeuwarden en behoorde eerder tot ‘team Hugo de Jonge’ – dat hem partijleider maakte. Dit is aflevering 1 van onze serie ‘Gemeenteraadsverkiezingen 2022.’
Van Dijk zat van 2014 tot 2017 in de gemeenteraad in zijn toenmalige woonplaats Hattem, bij Zwolle. Hij kwam uit voor het CDA, destijds met vier raadsleden de grootste partij. Toen hij trouwde en naar Amsterdam verhuisde kwam er een einde aan zijn actieve politieke carrière. Nu doet hij alleen nog de campagne en laat hij de inhoud aan anderen over.
Waarover ging het zoal in de gemeenteraad van Hattem?
‘Over het zwembad en de bibliotheek. Maar het leukste vond ik de oprichting van de Jongerenraad die ik had geïnitieerd. Ze dachten met ons mee over zaken die jongeren interessant vinden en over hoe we die op de agenda konden krijgen. Daarnaast ondernamen we excursies, naar de parlementen in Den Haag en Brussel bijvoorbeeld. Het mooie was dat de raad bestond uit leerlingen van alle niveaus: vmbo, mbo, havo en vwo. Bij de politieke partijen is dat vaak anders: daar zijn vooral mensen actief die hoog zijn opgeleid.’
Heeft dit nog tot iets concreets geleid zoals een jongerencentrum?
‘Nee, maar daar was ook geen behoefte aan. De jongeren wilden vooral gehoord worden. Zij vonden dat we vluchtelingen onderdak moesten verlenen in de gemeente en dat ze welkom waren in onze scholen. We spraken met hen ook over hoe Hattem er in de toekomst uit moest zien. Dan ging het over duurzaamheid en voldoende betaalbare woningen in Hattem. Zij waren hun tijd ver vooruit. Die onderwerpen sijpelen nu pas door in de landelijke politiek.’
Over landelijke politiek gesproken: jij zat in 2020 in het campagneteam van Hugo de Jonge.
‘Bij het CDA bestaat de mooie traditie om verkiezingen te houden voor wie de partijleider wordt. Ik zat in kamp Hugo de Jonge en we probeerden onze leden te overtuigen dat ze op hem moesten stemmen. We namen het op tegen Mona Keijzer en Pieter Omtzigt. Hugo de Jonge won.’
‘Ik ben nogal voorstander van de plaatselijke pers’
Was het jouw idee dat hij dergelijke opzichtige schoenen ging aantrekken?
Lachend. ‘Nee. Hugo de Jonge droeg altijd al die kleurrijke schoenen, en ik eigenlijk ook. Een leuke gimmick.’
Van Dijk is actief voor het campagneteam van het CDA voor de gemeenteraadsverkiezingen in Leeuwarden. Het jonge stel kreeg in Amsterdam een zoon en woonde er met veel plezier. Maar ze moesten zich behelpen met een woning van 60 vierkante meter. Een grotere woning kost in Amsterdam al gauw een slordige miljoen euro en dat konden zij niet betalen. Het werd Leeuwarden, ook vanwege de nabijheid van de familie van zijn vrouw. Kort geleden kregen ze een tweede zoon.
Wat doet het campagneteam voor de gemeenteraadsverkiezingen in Leeuwarden?
‘We runnen de campagne met vier vrijwilligers. Concreet kopen we advertentieruimte in voor media en billboards. We zorgen ervoor dat er advertenties komen met de look-and-feel van de partij. Het allerbelangrijkste is dat de partij goed zichtbaar is.’
Een klassieke campagne met advertenties in de geijkte media als kranten, radio en billboards?
‘We voeren daarnaast ook online advertentiecampagnes op onder meer Facebook en Instagram. Daar ben ik verantwoordelijk voor en eigenlijk baal ik ervan zoveel geld aan die platforms uit te geven. Ik heb een aversie tegen de duizenden euro’s die we besteden aan Amerikaanse firma’s die hier nog niet eens belasting betalen. Maar dat doen we dus wel.’
Wat werkt het best: de advertenties in klassieke media of social media?
‘Die billboards in bushokjes worden goed bekeken. Wat het ook goed doet zijn de huis-aan-huiskranten. Daarom zet ik daar zwaar op in tijdens de campagne. Ik ben voorstander van de plaatselijke pers.’
Die worden toch vooral gelezen door ouderen? Jongeren hebben vaak een nee/nee-sticker op hun deur.
‘Er zijn inderdaad veel van die stickers, maar die kranten worden toch goed en met aandacht bekeken. Ikzelf blader ze altijd even door bij een kopje koffie. Er zit een journalistieke redactie achter dus de kwaliteit is hoger dan een gemiddelde online blog.’
Gaat het CDA in Leeuwarden op pad om folders in brievenbussen te stoppen en mensen op de markt aan te spreken?
‘Ja. Met kerst heb ik een actie geïnitieerd waarbij we met een kerstboom op de weekmarkt stonden. Mensen konden een wens opschrijven en die hingen we dan in de boom. Dat gaf ons een beeld van wat de mensen in Leeuwarden willen en dat nemen we mee in ons verkiezingsprogramma. We stonden daar niet met een CDA-shawl om onze folders uit te delen. Later gaan we dat natuurlijk wel doen.’
Wat moeten de kandidaten voor de gemeenteraden vooral niet doen tijdens de campagne?
‘De valkuil is dat je gaat afgeven op andere partijen. Dus dat ik hier nu voorbeelden ga geven van hoe slecht partij X het doet en dat ik het zelf beter doe. Daarmee zet je iemand anders centraal in jouw campagne. Ik weet dat het soms succesvol kan werken, maar ik raad het af. Er is al polarisatie genoeg in Nederland en doe daar alsjeblieft niet aan mee. Geef mensen de mogelijkheid om zelf de keuze te maken.’
‘Als CDA hebben we meer invloed gehad dan Wilders’
Zijn Geert Wilders en de PVV daar niet groot mee geworden?
‘Ja, aanvankelijk wel en daarna is dat weer voor een deel ingezakt. Ik vind het mooier als je vanuit eigen kracht dingen bereikt. Vertel je eigen verhaal, dat kan ook als je je niet tegen een ander afzet. En uiteindelijk moet je na de verkiezingen ook weer coalities vormen en samenwerken.’
Zeg je dat de manier van campagne en politiek voeren van Wilders een slechte strategie is?
Het is even stil. Hij wil niet in de valkuil trappen door af te geven op Wilders. ‘Ik heb niet gezegd dat het een slechte strategie is, want er is best wat te winnen als je je afzet tegen anderen. Maar ik vind dat je dat niet moet doen. Als CDA hebben we meer invloed gehad dan Wilders. Want wij mogen wel meeregeren, op lokaal, provinciaal, landelijk en Europees niveau. Ook al zitten we in de oppositie: we doen alsnog constructief mee.’
Dat kan je niet zeggen van Wilders of Baudet?
‘Nee, dat klopt.’ Hij neemt een denkpauze. ‘Het is slim hoe zij dit doen, maar het stuit me zo tegen de borst. Ik hou niet van de polarisatie die je daarmee in de hand werkt. Dat is niet mijn stijl. Dat vind ik niet netjes en is op de lange termijn gevaarlijk.’
Je zat bij de verkiezing van de Tweede Kamer in 2021 bij het landelijke online campagneteam. In hoeverre beïnvloeden de sociale media de uitslag van de verkiezingen?
‘Het is steeds lastiger om politieke advertenties geplaatst te krijgen. Door het nepnieuws van Trump en aanhangers en de inmenging van trollen vanuit onder andere Rusland zijn de grote social-mediabedrijven veel strenger geworden. Met advertenties van het CDA voor Facebook, Instagram en Google moeten we door meerdere hoepels springen om goedgekeurd te worden.
Ik ben het eens met de analyses die zeggen dat de social media de flanken van de partijen enorm voedt. Ik probeer een gebalanceerde tijdlijn te krijgen op mijn Twitteraccount. Maar door het algoritme krijg ik bepaalde boodschappen in mijn tijdlijn die mij boos maken. Ik heb met mijzelf afgesproken om niet te reageren op anonieme accounts. Dat scheelt een heleboel stress. Dus voor de klassieke middenpartijen zoals het CDA is het lastiger om een groot bereik te behalen op de socials; juist omdat zij geen berichten plaatsen die polariseren.’
Waarom koos je voor het CDA?
‘Als politieke partij ben je er voor iedereen: van peuter tot PhD. Dat betekent: geschikte woningen voor studenten en startende gezinnen, maar ook voor senioren die willen doorstromen. We investeren in goede infrastructuur en goed openbaar vervoer. Ook versterken we dorpen met goede voorzieningen. We vergroenen onze energievoorziening door onder andere warmte uit de grond te halen en groen vervoer te stimuleren en zonnepanelen op daken te stimuleren.
Gelijke kansen bieden is belangrijker dan ooit en dit mag nooit een utopie zijn. Het CDA heeft stevige plannen met scholing en opleidingen als baken van hoop. Samenleven doe je met elkaar, overheid, ondernemer en vereniging en als inwoner. Samenleven is kortom, samen doen.’