Docent van het Jaar 2013: de halve finale (4)

Dit zijn ze! De laatste 6 van de 21 halve finalisten in de Docent van het Jaar verkiezing 2013.  Van 9 april tot 18 april kun je stemmen op jouw favoriete docent. En wie weet, staat hij/zij op 16 mei in de grande finale!

Stemmen maar! (tot 18 april)

Wie? Marcel Philip (43)
Wat? Datacommunicatie en besturingssystemen
Waar? Faculteit Natuur en Techniek
Hoe lang al? Vijf jaar

Hoe was je eerste keer voor de klas?
‘Nerveus, moeizaam. Ik dacht, wat doe ik hier! Dat was in het mbo, als docent banketbakken. Ik heb nu nog wel eens dat gespannen gevoel, als ik een nieuwe groep heb.’

Wat is belangrijk aan jouw vak?
‘Studenten leren omgaan met alles waardoor computers met elkaar communiceren.’

Wat zeg je tegen een student als die het even niet meer ziet zitten?
‘Ik probeer ze te motiveren en kijk waar het aan ligt: aan het vakgebied of aan andere factoren. Wat ik zie is, dat mbo’ers beter weten wat ze willen dan havisten.’

Waarom hebben ze jou genomineerd, denk je?
‘Ik varieer in mijn onderwijsaanbod en probeer aan te sluiten op verschillend niveaus. Studenten weten vaak veel, daarom moet ik scherp blijven en uitdagen tot iets extra’s, voor wie dat wil.’
 

Wie? Peter Stet (64)

Wat? Social Work, coaching, SLB
Waar? Faculteit Maatschappij en Recht
Hoe lang al? 11 jaar
 
Hoe was je eerste keer voor de klas?
‘Ik was gewend om met volwassenen te werken en dit was de eerste keer met studenten, dus er kwam best wat spanning bij kijken. Na een half uur was die spanning echter volledig weg. Ik weet dat ik die dag thuis kwam en tegen mijn vrouw zei: ‘Dit had ik veel eerder moeten doen.’  
 
Wat is er belangrijk aan jouw vak?
‘Op het moment dat je gaat werken in de hulpverlening moet je jezelf heel goed kennen. En je moet beschikken over de juiste kennis en vaardigheden, maar ook over de juiste houding. Dat maakt goede coaching belangrijk.’
 
Wat zeg je tegen een student die het even niet meer ziet zitten?
‘Dan kijken we wat er precies aan de hand is en wat voor oplossingen er voor handen liggen. In een aantal gevallen kan dat gelijk en soms betekent het helaas studievertraging. Maar uiteindelijk komen ze er vaak beter uit. Ik zie dit soort begeleiding als een belangrijk onderdeel van het vak. Soms vertellen studenten mij dingen die ze niet aan hun ouders vertellen. ‘
 
Waarom denk je dat ze jou hebben genomineerd?

‘Ik sta niet achter mijn studenten, meestal sta ik naast ze. Ik kijk met ze mee. En samen zoeken we naar geschikte oplossingen. Daardoor voelen studenten zich serieus genomen.’ 

Wie? Anniek van Doornik (41)

Wat? Logopedie, SLB
Waar? Faculteit Gezondheidszorg
Hoe lang al? Zes jaar
 
Hoe was je eerste keer voor de klas?

‘Ontzettend leuk! Ik had een eigen logopediepraktijk en via een oud-collega kwam ik bij de HU terecht. De studenten vonden het ook geslaagd, ze zeiden naderhand geen moment door te hebben gehad dat ik voor het eerst voor de klas stond. Het paste direct goed bij me.’
 
Wat is er belangrijk aan jouw vak?
‘Een groot deel van het werk van logopedisten is het behandelen van kinderen. Daar zit ik middenin, het is een vak apart. Iets wat je niet alleen uit boeken kunt leren, maar ook in de praktijk moet kunnen toepassen. Dat geef ik de studenten mee.’
 
Wat zeg je tegen een student die het even niet meer ziet zitten?
‘Het hangt af van de student. Sommige studenten vinden het té moeilijk en dan moet je kijken naar andere mogelijkheden. Anderzijds probeer je bij de student die het wel in zich heeft, er alles aan te doen om te kijken waar hij vastloopt. Ik zal mijn studenten altijd helpen en advies geven.’
 
Waarom denk je dat ze jou hebben genomineerd?

‘Ik denk vanwege twee redenen. De eerste is dat het onderwijs hier behoorlijk goed in elkaar zit. Ik heb een grote bijdrage geleverd aan het herschrijven van het onderwijs. De tweede is dat ik echt gepassioneerd ben over het vak. Ik denk dat ik dat met mijn enthousiasme ook uitstraal.’
 

Wie? Henry van Kraanen (42)

Wat? Rekenen, wiskunde, studieloopbaanbegeleiding 

Waar? Pabo, faculteit Educatie

Hoe lang al? Zes jaar
 
Hoe was je eerste keer voor de klas?

‘Mijn eerste dag was erg leuk. Ik kwam een student tegen die ik drie jaar op de basisschool heb lesgegeven.  Zenuwachtig was ik niet, het ging eigenlijk vanzelf. Er was direct een leuk contact.’
 
Wat is er belangrijk aan jouw vak?
‘Rekenen is een belangrijke vaardigheid, maar het is niet altijd leuk voor studenten. Daarom probeer ik studenten over een bepaalde drempel heen te helpen om het leuk te gaan vinden. Ze moeten namelijk later niet uitstralen naar kinderen dat het niet leuk is. Niet goed kunnen rekenen kan veel gevolgen hebben. Daarom moeten aankomende leraren het vak niet alleen kunnen uitleggen, de kinderen moet ook enthousiast worden gemaakt.’
 
Wat zeg je tegen een student die het even niet meer ziet zitten?
‘Dan zeg ik: op mij kun je rekenen. Als studenten problemen hebben met vakken, dan kunnen ze bij mij terecht. Soms verwijzen we ze ook door als de problemen te ingewikkeld worden.’
 
Waarom denk je dat ze jou hebben genomineerd?

‘Ik ben twee keer eerder genomineerd en telkens kwamen de woorden ‘betrokken’, ‘betrouwbaar’ en 'inspirerend' naar boven drijven. Humor speelt een belangrijke rol in dit vak en daarnaast ben ik streng maar rechtvaardig. Ik ben bereid veel te investeren in mijn studenten, ook buiten werktijden beantwoord ik mijn mail.’

Wie? Nadezda Broshuis (33)
Wat? Maatschappelijk werk & dienstverlening, interculturele communicatie
Waar? Faculteit Maatschappij en Recht
Hoe lang al? Twee jaar
 
Hoe was je eerste keer voor de klas?

Spannend. Er staan ineens een hoop nieuwe gezichten voor je. Hiervoor werkte ik als theoloog en geestelijk verzorger. Dus het docentschap was een heel nieuw vakgebied. Maar het ging goed,het was vooral erg gezellig.
 
Wat is er belangrijk aan jouw vak?
‘Het is belangrijk dat toekomstige hulpverleners weten dat ieder individu anders is. De culturele achtergrond en religie van de client spelen in de hulpverlening een belangrijke rol. In dit vak krijgt de student inzicht in deze aspecten.
 
Wat zeg je tegen een student die het even niet meer ziet zitten?
‘Ook hier geldt dat iedere student anders is en een andere aanpak vraagt. Ik luister naar het verhaal van de student, geef advies en laat weten dat ik hem of haar serieus neem. Maar een student is wel verantwoordelijk voor zijn eigen leerproces.’
 
Waarom denk je dat ze jou hebben genomineerd?

‘Ik steek veel tijd en energie in mijn studenten. Zowel als SLB-er als docent. Ze zijn bij mij geen nummer. In mijn lessen kom ik met veel praktijkvoorbeelden en er heerst altijd een ontspannen sfeer. Studenten hoeven mij niet met ‘u’ aan te spreken.’

Wie? Natalie Teeken (46)
Wat? Marketing, Business ethics, management skills
Waar? Faculteit Economie en Management 

Hoe lang al? Zes jaar
 
Hoe was je eerste keer voor de klas?

‘Het was dertig graden die dag! Ik had hoge hakken aan en sleepte een zware boekentas mee. Doordat ik de faculteit nog niet goed kende, stond ik voor het verkeerde lokaal met een groep studenten die verwachtte dat ik wel wist waar we naar toe moesten. Dat was een aardig zweetmomentje. Het lesgeven ging trouwens direct goed.’

Wat is er belangrijk aan jouw vak?
'Binnen de vakken die ik geef, leer je kijken naar de behoeften van de ander en hoe je op een goede manier kunt samenwerken en de onderdelen aan elkaar te verbinden. Je bent continue bezig om de connectie te maken met je omgeving: Wat wil je mij vertellen en hoe denk je dat dat standhoud? In feite leren we de studenten analyseren, evalueren en redeneren vanuit een visie. Die groei in de student vind ik elke keer geweldig.’


Wat zeg je tegen een student die het even niet meer zien zitten?
‘Mijn ervaring is dat ik het meestal al eerder zie gebeuren. Je ziet het als docent vaak voordat de student doorheeft dat hij aan het verzuipen is. Dus ik probeer dat stadium altijd voor te zijn.’
 
Waarom denk je dat ze jou hebben genomineerd?

‘Ik straal veel energie uit. De groep zie ik als een geheel, maar ik probeer altijd het individu te prikkelen. Ik denk dat studenten dat waarderen, dat ze ook als individu zijn gezien tijdens de les.’