Achtergrond

Docent van het Jaar 2013: Finalist Laurens Vreekamp

  • De finale is op donderdag 16 mei op de faculteit Economie en Management, Padualaan 101, van 18.30 tot 20.45 uur. Alle aanwezigen mogen stemmen voor de publiekswinnaar, een vakjury kiest de uiteindelijke Docent van het Jaar 2013. 
     
Hij is docent interaction design en is vooral goed in het stellen van heel veel vragen. Trajectum ging thuis bij hem eten en sprak over zijn inspiratie en de grote vraag: waarom wint hij de finale?
 
Laurens Vreekamp (32)

Faculteit: Communicatie & Journalistiek
Vakken: Interaction design/user experience design
Waarom word jij de docent van het jaar?
‘Studenten staan bij mij altijd op 1. Ik stel tegenvragen. Interactie en actualiteit spelen in mijn lessen een belangrijke rol. Ik probeer de beleveniswereld van mijn studenten te betrekken in de lessen. Daar bouwen we vervolgens op voort.’
Wat studenten zeggen over Laurens
‘Stel je één vraag, dan krijg je er vijf terug. En uiteindelijk kom je zelf tot het antwoord. Wat gisteren nieuws was, wordt vandaag besproken. Zijn charisma en de betrokkenheid met de studenten werkt zeer motiverend. Daarnaast is zijn opbouwende kritiek uniek te noemen.’
Herken je dit?
‘Absoluut. Ik probeer ervoor te zorgen dat ze zelf met actuele onderwerpen komen. Ik probeer te zorgen voor uitdaging in de lessen doordat studenten zelf met antwoorden moeten komen. Zo gaat het niveau vanzelf omhoog.’
Wat zou je zijn geworden als je niet het onderwijs was ingegaan?
‘Waarschijnlijk zou ik dan in de vormgevingswereld werken. Dat deed ik hiervoor ook. Eerder hebben Nederlands en Journalistiek mij ook getrokken.’
Wat is je grootste ergernis bij studenten?
‘Die heb ik niet. Natuurlijk is het vervelend als een student zich niet voorbereid of als hij zijn afspraken niet nakomt. Maar dat is zijn eigen verantwoordelijkheid.’
Welk studentmoment zal je altijd bijblijven?
‘Tijdens een van mijn lessen over cognitie moesten studenten kijken hoe een gebruiker denkt bij gebruik van een bepaald (interactief) product. Een jongen paste de vraag toe op het meisje op wie hij verliefd was. Hij legde uit hoe hij haar had geobserveerd. Hoe ze at, hoe ze rook, hoe ze liep. Heel de klas luisterde ademloos. Het was een prachtig voorbeeld van hoe je je kunt inleven in een persoon en hoe studenten altijd weer verrassen.’