Docenten krijgen hulp bij voorkomen radicalisering studenten

Honderden tieners radicaliseren, meldde de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) deze week. Voor docenten in het hoger onderwijs is daarom een cursus online gezet om radicalisering bij studenten te signaleren. Hoe ze het kunnen herkennen bij hun studenten en wat ze eraan kunnen doen, ze leren in het net uitgekomen gratis online cursus Armour.

De dreiging komt volgens de NCTV van jongeren in de leeftijd van twaalf tot twintig jaar. Een aanslag door geradicaliseerde jongeren met jihadistisch of rechts-extremistisch gedachtegoed is volgens de organisatie niet ondenkbaar.

Het project wordt gefinancierd door de Europese Unie en is in Nederland door de Rijksuniversiteit Groningen op poten gezet.