Docenten, onderzoekers en studenten roepen op tot boycot van Israëlische instellingen

Foto: iStock

Een groep van 500 mensen uit het hoger onderwijs spreekt steun uit voor de Palestijnen. Zij roepen in een petitie op tot het boycotten van Israëlische instituten. Tegenstanders zijn er ook.

Vorige week vrijdag demonstreerden honderden mensen op het Jaarbeursplein in Utrecht om steun te betuigen aan de Palestijnen en tegen de Israëlische onderdrukking. Nu reageert ook een deel van de academische wereld.

‘Wij nemen stelling tegen de voortdurende ontheemding, bezetting en oorlog waaraan de staat Israël Palestijnen onderwerpt’, staat in de petitie. En: ‘De indruk dat dit een conflict is tussen twee gelijke zijden is een gevaarlijke vertroebeling van de werkelijkheid.’

De ondertekenaars willen dat de Nederlandse regering alle economische, politieke en militaire banden met Israël verbreekt, tot het moment dat de Palestijnen hun rechten terug hebben, waaronder het recht op zelfbeschikking en het recht op terugkeer voor Palestijnse vluchtelingen.

De petitie gaat in op de oproep van de Palestijnse ‘vrijheidsbeweging’ (BDS) om Israëlische academische instituten te boycotten. Ze achten deze boycot gerechtvaardigd vanwege onder andere de banden tussen Israëlische universiteiten en het Israëlische leger. Ze schrijven erbij dat hun positie ‘geen effect zal hebben op samenwerking met individuele Israëlische wetenschappers en collega’s.’

‘In de afgelopen tien jaar zijn meer dan 400 studenten opgepakt en vastgehouden door Israël. Vaak worden deze studenten zonder rechtsgang in militaire bewaring gesteld. (..) Er zijn talrijke rapporten verschenen waaruit blijkt dat dit soort gevangenen worden onderworpen aan marteling.’

De wetenschappers zeggen zich uit te spreken op grond van één van de  doelen van onderzoek en onderwijs:  ‘een eind aan ieder racisme en een einde aan al het koloniaal geweld.’

Niet iedereen is enthousiast over de petitie. Volgens tegenstanders op Duic houden ze bijvoorbeeld te weinig rekening met de rol van Hamas ‘die niet geïnteresseerd zou zijn in Palestijnse rechten, maar een proxy-strijd voert namens Iran’. Anderen vinden dat de petitie te eenzijdig oproept tot steun aan ‘een regime dat duizenden raketten afschiet op onschuldige burgers’. Een ander vindt dat de academici te weinig onderscheid maakt tussen het Joodse volk en de Israelische regering.  En tenslotte merkt iemand op dat ‘deze academici misschien zelf een keertje moeten  ondervinden wat het is om hamasraketten op te vangen’.

Een laatste raadt de wetenschap aan een voorbeeld te nemen aan de sportwereld: ‘die scheiden sport en naargeestige regimes altijd keurig’.

De petitie is nu bijna vijfhonderd keer ondertekend, waaronder door twee medewerkers van Hogeschool Utrecht. Het initiatief ervoor kwam onder andere van Christian Henderson, professor aan Universiteit Leiden.

Ook interessant: From the river to the sea