Protest tegen op non-actief zetten opleidingsmanager

Heidelberglaan 15
Heidelberglaan 15. Foto: Kees Rutten

Een opleidingsmanager van Finance & Control (F&C), zal eind december tegen haar wil van haar taken worden ontheven. Het docententeam van de opleiding eist van de instituutsdirecteur dat hij terugkomt op dit besluit.

De directeur van het Institute for Finance and Accounting (IFA) wil de opleidingsmanager op non-actief zetten vanwege een ‘mismatch van karakters’, zo staat in een brief van haar team. De groep heeft vorige week woensdag ‘met verbijstering’ kennisgenomen van het besluit. Hun bezwaren zijn tijdens een teamoverleg een dag later met de directeur gedeeld.

‘In reactie hierop heb je ons verteld dat jouw besluit niet ingegeven is door het functioneren van haar, maar dat de reden gelegen is in een mismatch van karakters. Deze uitleg schiet tekort en wekt weinig tot geen enkel begrip’, schrijven de ruim twintig medewerkers in een brief. Die is verstuurd met als onderwerp ‘crisis’ naar de instituutsdirecteur en leden van het college van bestuur.

‘Deze handelswijze is kwetsend en onveilig’

Het team heeft ‘altijd bijzonder prettig’ samengewerkt met de opleidingsmanager en hebben ‘haar manier van leidinggeven en visie als stimulerend ervaren’, schrijven haar collega’s. ‘De uitdagingen waar wij ons voor gesteld zien als F&C-team zien wij dan ook onder leiding van haar met vertrouwen tegemoet.’ Het team krijgt signalen dat docenten van Accountancy en Finance, Tax & Advice het standpunt van het team van F&C (voorheen Bedrijfseconomie) ondersteunen.

Het team van F&C schrijft dat het de handelswijze van de directeur als ‘kwetsend en onveilig’ ervaart: ‘Als docenten gaan we zo niet om met onze studenten en dus ook niet met elkaar en vice versa. Wij hechten aan een context van onderling vertrouwen en gevoel van veiligheid. Jouw handelswijze staat daar ons inziens haaks op.’

Internationale ervaring

De opleidingsmanager is sinds 2003 manager van een of meer opleidingen uit het economisch domein. Vanaf 2018 kreeg ze Finance & Control onder haar hoede als opleidingsmanager. De instituutsdirecteur is vanaf december 2021 aangetreden. Hij heeft veel internationale ervaring, onder andere bij de Rabobank in Rwanda en Tanzania.

De instituutsdirecteur was voordat hij aan de HU begon lid van de Raad van Bestuur bij het Sint Maarten Medical Center (SMMC). Hij was Chief Financial Officer (CFO) maar zag zich in juni 2020 genoodzaakt ontslag te nemen omdat hij zou worden bedreigd, meldde The Daily Herald. In de dagen daarvoor demonstreerden ziekenhuismedewerkers en vakbonden voor zijn aftreden.

Het college van bestuur wil niet reageren op de zaak omdat het gaat om de relatie tussen werkgever en werknemer. Andere partijen zijn benaderd maar gaven vanochtend geen gehoor.

Update: Reactie van de instituutsdirecteur Institute for Finance and Accounting:

‘Helaas wil Trajectum berichten over een individuele kwestie tussen werkgever en werknemer bij de HU. Liever ga ik daarover niets zeggen maar kennelijk is Trajectum door mensen in de HU benaderd met als gevolg dat er nu een publicatie komt die over personen gaat. En dat betreur ik zeer. Om helder te zijn: over een langere periode zijn een groot aantal zorgvuldige gesprekken gevoerd die er uiteindelijk toe hebben geleid dat in samenspraak is besloten dat de opleidingsmanager op zoek gaat naar een nieuwe rol binnen de HU. Het is teleurstellend voor haar en teamleden en voor die laatste groep kennelijk verrassend. Wij hebben er alle vertrouwen in dat ze van veel waarde kan zijn voor de HU in een nieuwe rol.’