Volgende week beginnen de meeste lessen weer, na een tentamenperiode van drie weken. In het lokaal mag het mondkapje dit keer af, mits voldoende afstand. Maar wie neemt de duimstok mee en wie spreekt de ongehoorzame student aan op z’n gedrag? Docenten merken wat onrust in de gemoederen.
Wat is je toon, als iemand hem niet draagt?
‘Hey vriend, we dragen hier mondkapjes!’ Mireille Stout heeft er geen moeite mee haar studenten (weliswaar met een bedekte glimlach) te vermanen. ‘Ik ben assertief genoeg en draai al twintig jaar mee in het onderwijs.’ De docent Werktuigbouwkunde is verre van behaagziek en kent geen ordeproblemen. ‘Regels zijn regels’, vindt ze. Ook docent Journalistiek Marijke Kolk is stellig. ‘Mondmasker af? No way. Ik heb ook de verantwoordelijkheid voor alle anderen in de klas.’
‘Toe juf, kunt u het niet even door de vingers zien, zodat we hem allemaal gewoon af kunnen doen?’, kreeg Stout te horen tijdens een werkcollege vorige week. ‘Natuurlijk zijn we minder goed te verstaan en zakt de concentratie bij de studenten sneller weg achter hun mondkapje. Maar ik wou geen risico’s nemen, mijn dochter zit in het eindexamen en ik wou haar niet besmetten. Later bleek dat zij al besmet was en dat ik dus mogelijk een risico ben geweest voor mijn studenten. Was ik toch blij, dat we stug onze mondkapje hadden opgehouden, haha.’
Hoe moeten docenten straks handhaven? Docent Joost Koevoets ziet dat de vraag een rol speelt in het team van Technische Bedrijfskunde. ‘Zeker ook omdat we wat oudere collega’s hebben.’
Koevoets noemt zichzelf ‘zeer strikt’ en is van mening dat je niet moet rommelen met regels omdat dan ‘alles onduidelijk wordt’. Hij ziet vaak dat studenten het kapje halverwege de les toch afdoen of naar beneden trekken. Soms maakt hij er een grapje over. ‘Je bent niet zo dol op dat maskertje, hè?’, vraagt hij dan met een knipoog.
Iemand de klas uitsturen?
Koevoets is opgelucht dat de maskertjes sinds 26 januari af kunnen op anderhalve meter afstand. ‘Het kwam voor dat aan het eind van de les vijf studenten hem niet meer droegen. Vanaf maandag kan ik dan ten minste tegen hen zeggen: ‘Het is prima, maar ga op een plek zitten waar je ver genoeg uit elkaar zit.’ Iemand wegsturen zou hij nooit doen. ‘Dat vind ik zo’n noodgreep.’
Voor Kolk is dat wél een overweging. ‘Ik zou het erg vervelend vinden iemand de klas uit te moeten zetten omdat hij weigert een mondkapje op te doen. Maar ik zou het wel doen.’ Ook al heeft ze begrip voor studenten die balen van dat mondkapje. ‘Ze zijn slechter verstaanbaar, ze ademen minder goed, hebben misschien al corona gehad… De lessen worden er minder goed van. Werken in groepjes wordt lastig dus je bent als docent meer aan het “zenden”.’
Ook Koevoets begrijpt dat studenten zich afvragen waarom ze naar school komen om vervolgens allemaal hun gezicht te moeten bedekken. ‘Iedereen blijft erdoor in z’n eigen coconnetje en je kunt elkaar niet verstaan. Gezien het hoge aantal besmettingen heb ik begrip voor de maatregel, maar toch. Juist nu wij zo’n behoefte hebben aan contact met elkaar, zou ik ervoor pleiten om hem af te zetten in de klas.’
Boetes, schorsingen of andere sancties?
Luuk van Loon, docent Engels, vraagt zich hardop af wat het protocol is als een student blijft weigeren zich aan de regels te houden in de klas. ‘Hebben we er beleid op? Goede vraag, geen idee, dat zou ik even in de HU-mails of op SharePoint moeten nagaan.’
Maar volgens HU-woordvoerder Seger Pijnenburg kun je daar niets over vinden, op geen enkele site. ‘Er bestaan geen straffen voor ongehoorzame studenten. Net zo min als die er zijn voor studenten en medewerkers die hun koffie knoeien, hun jas niet netjes ophangen of hun fiets verkeerd stallen. We rekenen op ieders gezond verstand en dat lijkt me genoeg.
Vanaf 7 februari gaat de HU campagne voeren voor het mondkapje. Er is volgens Pijnenburg gekozen voor een ‘indringende doch ludieke toon’. Of het gaat om posters, folders of theaterstukjes houdt hij nog even onder de pet.