Doorstroom naar wo-master blijft lastig voor hbo-studenten

‘Moeilijk uit te leggen’ zei minister Dijkgraaf eerst, toen duidelijk werd dat hbo-studenten een jaar aan basisbeurs mislopen als ze doorstromen naar een master aan de universiteit. En dus leek er ruimte voor een ruimhartiger beleid.

Maar nu hij Kamervragen heeft beantwoord, blijkt deze minister hier niks meer aan te willen veranderen. Het kost namelijk minimaal zestig miljoen euro en zo’n ingrijpende wijziging past niet bij een kabinet dat demissionair is. Dus is het wachten op verkiezingen en een nieuw kabinet – en ook dan blijft het onzeker of die er extra geld voor wil uittrekken.

Overigens treft het een behoorlijke groep studenten: het afgelopen jaar ging zo’n 11 procent van de hbo-studenten na hun vierjarige bachelor een wo-master doen. Dat zijn ongeveer 7300 studenten, berekende het HOP.