Bij de les

Drie tips voor een goede nabespreking van groepsopdrachten

Medewerkers van De Docentenacademie voor effectief onderwijs geven tips voor beter lesgeven. Ditmaal Alard Joosten, over hoe je een goede nabespreking van groepsopdrachten organiseert.

Je hebt een opdracht gegeven aan groepjes studenten en je wilt de resultaten bespreken. Je vraagt ieder groepje om zijn resultaat aan de klas te presenteren waarna ze vervolgens feedback krijgen. En wat zie je gebeuren? De presentaties en de feedback kosten veel tijd en het wordt op den duur behoorlijk saai. Bovendien blijken de studenten niet geïnteresseerd in elkaars resultaten . De feedback moet meestal alleen van jou komen.

Hoe kun je nu een nabespreking van groepsopdrachten zo organiseren dat het aantrekkelijk is voor de hele klas om mee te doen en het niet saai wordt? Zodat je bovendien binnen de tijd blijft en dat uiteindelijk iedereen maximaal leert? Ik geef je drie tips hoe je dit kunt bewerkstelligen.

1. Selecteer

De vraag is of ieder groepje moet presenteren, gezien het leerdoel en dus de leeropbrengst van de opdracht. Een paar presentaties is meestal genoeg. Maar hoe kies je de geschikte groepen? Selecteer tijdens het rondlopen de groepen die een voorbeeld zijn van de bekende valkuilen bij de opdracht en selecteer één groep die het goed heeft aangepakt. Je geeft bij de instructie van de opdracht al aan dat je niet ieder groepje laat terugkoppelen en je maakt zelf je keuze. Doordat je jouw keuze pas na de opdracht bekend maakt, doen alle groepen hun best.

1. Activeer de hele groep

Hoe activeer je nu de hele groep zodat er maximaal geleerd wordt?

Geef bij de start van de nabespreking de vragen voor de nabespreking mee, zodat alle groepjes kunnen vergelijken en betrokken blijven. Een voorbeeld: studenten moeten een advies voorbereiden voor een opdrachtgever, waarin ze een campagne mogen verzinnen voor een nieuw product. Vragen die je de groep kunt meegeven: welke campagne vind jij het beste, met welke campagne is de opdrachtgever het meest tevreden, welke campagne is het meest creatief/innovatief?

Een andere optie is om de groepen ieder een rol te geven bij het luisteren. Kies daarbij vooral rollen van mensen die het resultaat/de oplossing/het advies uit de opdracht moeten gebruiken. In het voorbeeld kun je bijvoorbeeld denken aan de opdrachtgever, de consument, het creatieve bureau etc.

1. Bouw een extra dimensie in

Door tijdens de instructie niet alle informatie te geven, bouw je een extra dimensie in de opdracht en deze gebruik je in de nabespreking. Om in het voorbeeld van de opdracht van het campagneadvies te blijven: de studenten gaan helemaal los en verzinnen de ene na de andere creatieve campagne zonder rekening te houden met het budget van de opdrachtgever. Je hebt dit ook niet gemeld in de opdracht. Tijdens de presentaties vraag je of de adviezen wel realistisch en haalbaar zijn en je geeft dan aan dat er maar een beperkt budget is. Vervolgens laat je hen vanuit deze beperking nogmaals naar hun adviezen kijken.

Experimenteer met deze tips en laat jouw ervaringen horen. In het volgende blog ga ik in op de nabespreking van individuele opdrachten.

Dit blog is mede gebaseerd op Hoofdstuk 9 van Galan, K. de (2015). Van deskundige naar trainer; trainen als tweede beroep. Zaltbommel: Thema.

Kijk voor meer informatie op: www.dedocentenacademie.nl