Drie vrouwelijke docenten genomineerd voor Docent van het Jaar

Op de Wall of Fame krijgen de winnaars een eigen ster / foto Kees Rutten

De Docent van het Jaar 2022 is een vrouw. Dat is zeker omdat de jury drie vrouwelijke docenten heeft uitgekozen voor de finale van de verkiezing. Het sluitstuk speelt zich af tijdens het Onderwijs en Onderzoek Festival op 12 april.

Een inhaalslag voor de vrouwen want de eerste winnaar was Else de Haan, docent bij Logopedie en tot nu toe de enige vrouwelijke nummer 1. Studenten konden tot 22 november vorig jaar hun favoriete docent indienen, waarna de jury een keuze maakte. Het werden Janneke ter Beek (Instituut Archimedes), Meereke Bosua (Instituut Theo Thijssen) en Rhodé Kersbergen-Bregman (Instituut Paramedische Studies).

Janneke ter Beek is leraar Nederland aan het Instituut Archimedes. Zij stond tijdens de eerste editie in 2009 op de longlist van genomineerden, maar drong niet door tot de finale. Zij krijgt het voor elkaar dat studenten altijd vrolijk aanwezig zijn tijdens de colleges, staat in een profiel van de genomineerden. Ook meldt het dat zij droge en abstracte stof tot iets plezierigs kan maken door kennis, rust en humor. Ze leert studenten kritisch te denken en kent al haar studenten persoonlijk. ‘Geen wonder dat ze volle zalen trekt.’

Speeddate

Ter Beek neemt het op tegen onder andere pabodocent Meereke Bosua. Haar didactisch arsenaal is enorm en inspirerend, zo staat in haar profiel. Met stoepkrijt maakt ze een tijdbalk of ze regelt een speeddate met een historisch persoon, om maar eens wat te noemen. ‘Zelfs bij thuisonderwijs zorgt zij voor afwisseling en interactie.’ In haar onderwijs speelt ze zoveel mogelijk in op de actualiteit. Docenten kunnen profiteren van het handboek ’Geschiedenis geven’ dat zij schreef en dit jaar een vijfde druk kreeg.

De derde kandidaat is Rhodé Kersbergen-Bregman. Zij is docent bij de opleiding Orthoptie en werkt als orthoptist (expert in afwijkingen bij het zien). Vanwege haar werk kan zij tijdens het onderwijs met casussen komen die ze zelf meemaakt. Zij stimuleert studenten om ook zelf met voorbeelden uit de praktijk te komen. Ze geeft rustig en met respect feedback. Tijdens online lessen spreekt ze iedereen persoonlijk aan. ‘En dat wordt gewaardeerd, blijkt uit deze nominatie.’

Goede kandidaten

Het is niet zo dat de jury bewust alleen vrouwen heeft genomineerd, verzekert Ruben Bloemkolk, adviseur studentenparticipatie en organisator van de Docent van het Jaar. Het viel hem ook al op dat er veel mannen in het verleden met de eer gingen strijken. Daarom vroeg hij aan de juryleden of het een goed idee is om vrouwen voorrang te geven. Dat zagen ze niet zo zitten. ‘Toch zijn het drie vrouwelijke genomineerden geworden omdat het drie hele goede kandidaten zijn’, zegt hij.

De verkiezing van de Docent van het Jaar wordt sinds 2009 georganiseerd (met uitzondering van 2015), aanvankelijk door Trajectum maar later werd het overgenomen door de HU. Docent van het Jaar 2021 is Amin Asad van het Instituut van Recht. Hij schreef het boek ‘Alles voor jullie’ over zijn vlucht vanuit Syrië, opgroeien in Nederland en over zijn manier van onderwijs geven.