Nieuws

Duurzaam gamen


Vijf studenten van de minor virtual & social networks hebben een game ontwikkeld voor eerstejaars ICT-studenten waarin duurzaamheid centraal staat en die straks zal worden opgenomen in het curriculum. 

De ‘second life’-wereld waarin de gamer als avatar functioneert, bestaat uit tien gebouwen waarin duurzame opdrachten uitgevoerd moeten worden. Bijvoorbeeld het uitschakelen van computers die niet gebruikt worden of met een budget de milieuvriendelijkste apparatuur kopen.
 
Henk ter Harmsel, vierdejaars informatica heeft een half jaar lang twee á drie keer per week aan de game gewerkt. ‘Ik ben erg tevreden over het eindresultaat. Een game maken voor zoveel studenten is niet makkelijk. Iedereen wil weer wat anders. Maar ik denk dat er nu voor iedereen een spel tussen zit dat leuk is.’
 
‘Met een game komen studenten eens op een andere manier in contact met duurzaamheid.’ vertelt Henk Plessius die namens het lectoraat Architectuur van Digitale Informatiesystemen bij het project betrokken was. ‘We proberen de eerstejaars op die manier bewust te maken van de professionele wereld waar ze straks in terecht komen.’
 
Het dagelijks gebruik van laptops, internet en andere apparatuur heeft een grote impact op het milieu. Toch is gekozen voor een computergame. ‘Dat is een afweging die we moesten maken’, verklaart Henk Plessius. ‘De vorm van dit soort educatie zorgt er wel voor dat lessen overal kunnen plaatsvinden. De studenten hoeven er niet voor naar school te reizen en dat is dan wel weer duurzaam’.
 
De game zal gebruikt worden vanaf september 2013.