Het Onderwijsfestival HUnext19 barst los. Op 16 en 17 januari kunnen medewerkers en actieve studenten zich op allerlei manieren onderdompelen in thema’s rondom onderwijs. Wat is er zoal te doen? We vragen het aan Gabriëlle Delhaes, programmaleider HUnext19.
Een educatieve game maken? Ethische kwesties aansnijden bij onderwijs en onderzoek? Hoe krijg je tevreden studenten? Het is allemaal te leren tijdens de ruim tachtig sessies in de Werkspoorkathedraal. Verder staan er veertien stands en treden vier keynotesprekers aan. Mark Zanstra, Docent van het Jaar 2018, praat als dagvoorzitter het geheel aan elkaar.
Welke keynotespreker vind je het meest interessant?
‘Persoonlijk vind ik Marjolein ten Hoonte, directeur Arbeidsmarkt bij Randstad Groep Nederland, op woensdag een interessant onderwerp aansnijden. Zij spreekt over het werk van de toekomst. Waartoe leiden wij op? Wat moeten onze afgestudeerden straks kennen en kunnen? En wat voor maatschappelijke vraagstukken kunnen we aanpakken? Dan gaat het over klimaatverandering, eenzaamheid en armoede. En hoe voorkom je tweedeling in de maatschappij vanaf de prilste schoolbanken. Zij geeft een inkijkje in de toekomst en zal erop wijzen dat we daarmee aan de slag moeten gaan, moeten experimenteren.’
En dan de workshops. Dat zijn er 82, geleid door docenten en medewerkers van de HU verspreid over twee dagen. Noem eens één highlight per dag.
‘Dat is lastig. Maar persoonlijk vind ik de sessie op 16 januari van Jacoba Huizenga en een student van Social Work interessant. Zij geeft een workshop Leren van echte praktijkvragen in werkplaatsen. Ze vertelt hoe de deeltijdopleiding is geflexibiliseerd. Het onderwijs is ingericht in werkplaatsen. Daar gaan studenten aan de slag met vraagstukken die zij zelf in de praktijk tegenkomen.’
‘Voor de donderdag pik ik er een ateliersessie uit van Carlijn Hoedemaker en Theo van den Bogaart. Die heet Van individueel naar samen in het docententeam. Daar buigt een groep zich over de vraag hoe je het onderwijs op een andere manier vormgeeft. Wat zijn de praktische handvatten daarvoor? Het gaat over jou als individuele docent, maar zoomt ook in hoe een team hieraan kan werken.’
Behalve docenten en andere medewerkers zijn bestuurlijk actieve studenten en studenten in de medezeggenschapsraden uitgenodigd. Wat is er interessant voor hun?
‘Studenten worden vaak uitgenodigd om mee te denken over het onderwijs, dus zij moeten ook meedenken over onderwijsinnovatie. Wij zijn benieuwd naar hun feedback. Als docenten iets bedenken wat zij fantastisch vinden, maar geen student werkt ermee, dan moeten wij ons achter de oren krabben.’
Loopt het inmiddels storm?
‘Het gaat goed. We zitten op 1150 aanmeldingen voor twee dagen en dat mogen er nog meer worden. Aanmelden kan nog tot en met vrijdag 11 januari. Goed om te weten is dat bezoekers zich niet van tevoren hoeven in te schrijven voor de losse programmaonderdelen. Ze kunnen ter plekke beslissen wat ze doen. Maar het kan wel gebeuren dat een workshop vol is.’
Meer informatie en aanmelden kan hier.