Columns

Een belangrijke tip voor volgend studiejaar

Huib
Huib. Foto: Kees Rutten

Huib de Zeeuw is docent aan de opleiding Journalistiek. Zijn column verschijnt om de week bij Trajectum.

Het zijn krankzinnig volle herkansingsweken. Van het afnemen van tentamens, beoordelen van literatuurverslagen en coachen van afstudeerders tot stageassessments. En elke dag krijg ik een aantal mailtjes van studenten over herkansingen, cijfers die nog niet gepubliceerd zijn en last-minute verzoeken in de trant van: ‘ik weet dat ik veel te laat mail en dat ik al eerder moest beginnen met de herkansing, maar kunt u even kijken naar…’

Hierbij – zo vlak voor de zomervakantie – een belangrijke tip: maak een weekschema. Dit helpt enorm wanneer je moeite hebt om het overzicht te bewaren.

Ik weet het, want ik was zelf zo’n student.

Op de middelbare school ging ik bij een decaan langs en die gaf mij als opdracht om zo’n schema bij te houden. Elke dag schreef ik voor welke vakken ik huiswerk wilde maken. En na een half uur moest ik vijf minuten pauzeren. Ook verwerkte ik in het weekschema mijn voetbaltrainingen zodat ik zag hoeveel tijd ik daadwerkelijk had voor school.

Elke twee weken checkte de decaan of ik mij aan dit schema hield. Dat ging lang niet altijd goed, maar het creëerde wel structuur en dat gaf rust.

Ik merkte tijdens de stageassessments dat studenten enorm gedijen bij de structuur van een werkplek. Vijf maanden lang, elke dag van negen tot vijf stagelopen is pittig maar ook overzichtelijk. En als studenten in de problemen komen, dan leren ze snel.

Een student vertelde dat hij in het begin van de stage te veel hooi op zijn vork nam. Tijdens redactievergaderingen pakte hij bijna elke klus aan waardoor hij in de knel kwam met zijn deadlines.

Na een paar keer ’s avonds doorwerken leerde hij de boot af te houden en zich te focussen op zijn eigen artikelen. Nog indrukwekkender dan zijn talloze publicaties in de krant, vind ik het zelfinzicht wat hij opdeed en zijn reflectieve houding. Zoals de spreuk luidt: fouten zijn vaak de beste leermeesters!