Een minor kiezen: zo doe je dat goed

Twinkel Achterberg

Donderdagmiddag 15 juni organiseert de HU de feedbacksessie Minorvoorlichting: geef je mening. Studenten delen daar (voor geld) ervaringen over hun zoektocht naar de juiste minor. Want hoe kies je een minor? Joep moet er na de zomer aan geloven.

Joep (18) is tweedejaars Journalistiek.

Na de zomervakantie ga ik naar het derde jaar van mijn opleiding Journalistiek. Ik moet een minor kiezen. De HU biedt er 175 aan en op andere scholen heb ik ook nog honderden opties. Ik neig naar de minor Kind in Beweging en Innovatie van zorg, omdat ik later sportjournalist wil worden en graag speel met mijn broertje. Maar misschien krijg ik spijt. Hoe kies ik goed?

Even opfrissen: wat is een minor ook alweer?
Elke student volgt verplicht een minor in zijn derde of vierde schooljaar. Het is een samenhangend pakket van cursussen, van 30 studiepunten en duurt een half jaar. Hij is bedoeld om je kennis te verbreden of juist te verdiepen. Hij kan dus compleet los staan van je opleiding. Een student Rechten kan de minor Creative Storytelling volgen, een student Verpleegkunde de minor Overheidsjurist.
Jaarlijks volgen zo’n 4.000 HU-studenten een minor aan de HU. Daarnaast komen er 2.700 studenten van andere hogescholen via KOM (Kies Op Maat) om een minor aan de HU te volgen.

Ik heb een strenge deadline voor het inschrijven voor mijn minor. Voor de periode A/B van volgend studiejaar moet ik me al vóór 23 juni inschrijven. Stress! Ik vraag minorcoördinator Fleur Lilipaly wat ik moet doen. Zij is minorcoördinator aan de HU en verantwoordelijk voor de minorvoorlichting.

‘Een goede voorbereiding voor een minorkeuze is cruciaal’, zegt Lilipaly. ‘Een minor waarin je een taal leert, kan net het stapje zijn om later in het buitenland te kunnen gaan werken.’ Ze wijst me op het aanbod, dat sinds 1 februari te vinden is op de HU-minorsite.

Uit de Instagram poll van Trajectum blijkt dat ruim de helft van de studenten zeer tevreden is over hun minorkeuze. En van de 50 hebben er 7 spijt van hun gekozen minor.

Spijt of niet?

Suzan koos goed. ‘Ik vond mijn minor Media-Psychologie interessanter dan mijn studie zelf’, laat ze weten. ‘Dat komt doordat mijn studie Creative Business veranderd is. Toen ik begon, kreeg ik veel vakken over de media maar vanaf mijn tweede jaar om een of andere reden niet meer. Daar baalde ik van omdat ik de studie er juist voor had gekozen.’

Voor Suzan werkte de minor verdiepend: ‘Ik leerde er dingen over mijn vak die ik leuk vind, zoals media ontwerpen en het inspelen op de doelgroep door middel van social media. Maar echt een 10 zal ik hem niet geven. Het blijft toch schoolwerk hè, haha.’

Mina maakte ook een juiste keus. ‘Ik geef mijn huidige minor Oncologie een 8’, jubelt de student Verpleegkunde. ‘De docenten zijn top, ze geven hun eigen bevindingen over het werkveld mee. Om de week vertellen ze een verhaal uit de praktijk, en daardoor onthoud ik het makkelijker. Zo heb ik van mijn docenten geleerd dat je bijvoorbeeld niet altijd tegen een terminale patiënt hoeft te praten. Vaak praten ze tegen jou, dat lucht op. Daarnaast zat ik tijdens mijn minor met al mijn vriendinnen, dat maakt het ook gezellig.’

Betreurende Thomas

Thomas heeft juist spijt van zijn keuze. Hij studeert af als leraar Natuurkunde. Hij had de ambitie om de master Natuurkunde als minor te doen. Hierin volg je een deel van de mastervakken van het eerste jaar. ‘Ik las me goed in over deze minor en vroeg aan docenten en begeleiders of ze het een goed idee vonden. Thuis besprak ik mijn keuze met mijn vriendin. Iedereen zei dat ik hem inhoudelijk aan zou kunnen. Maar zij waarschuwden me ook dat ik er veel uren in zou moeten gaan steken, ook in mijn vrije tijd.

Het voelde alsof ik in 5 dagen voor 6 dagen werk moest leveren en daar was ik te lui voor. Ze kregen gelijk en dat kostte me uiteindelijk de kop. Het is mijn eigen schuld dat het niks is geworden. Nu heb ik een andere gekozen: ‘Het project van je leven’.

3 tips

Lilipaly heeft 3 tips, voor iedereen die het niet meteen weet:

1. Maak een lijstje van je top 3 minors, kijk dan gelijk of je voldoet aan de toelatingseisen.
  2. Bezoek de minormarkt. Een docent kan je goed en uitgebreid informeren over de inhoud van een minor. Daarnaast kun je al je vragen aan hem stellen.
  3. Neem de tijd om je goed te oriënteren op het minoraanbod

Ik heb nog 10 dagen voor mijn beslissing. Mijn lijstje van 3 bestaat nog maar uit één item. Tijd heb ik ook niet meer zoveel. En voor die minormarkt is het te laat. Mezelf kennende zal het me niet lukken om voor iets anders warm te lopen. Ik weet het nu zeker. Het wordt de sportminor.