Een op tien ondervraagden UM verkracht tijdens studie

De Universiteit Maastricht deelde gisteren de resultaten van een onderzoek over seksueel geweld en seksuele intimidatie. Bijna drieduizend UM-studenten hebben de vragenlijst ingevuld en bijna tien procent zegt verkracht te zijn tijdens de studententijd, meldt 1Limburg.

Van de deelnemers heeft de helft last gehad van seksuele intimidaties zoals ongewenst aanraken. Er was vaak alchohol of drugs in het spel, zowel bij de dader als het slachtoffer: in driekwart van de gevallen.

Vrouwen, studenten met een beperking en LHBTI’ers zijn het vaakst doelwit van seksueel geweld. De meeste slachtoffers geven aan de dader te kennen via de universiteit. Onderzoekers adviseren de universiteit te investeren in trauma-ondersteuning, trainingen en betere voorlichting.