Hoger onderwijs: ‘Stop op internationale studenten is onverstandig’

Kamerleden riepen vorige week de minister op om snel met een verbod te komen op de werving van internationale studenten. De toestroom is veel te groot, daar zijn helemaal niet genoeg kamers voor te vinden, zo meenden verschillende Kamerleden.

Nu betogen bestuurders van acht hogeronderwijsinstellingen dat dit een slecht idee is. ‘Met één rondje handopsteken brengt de Kamer deze instellingen in grote problemen’, schrijven zij in NRC.

Werving van buitenlandse studenten blijft heel belangrijk, zo menen zij. De arbeidsmarkt heeft immers behoefte aan hoog opgeleide professionals. En sommige hogescholen en universiteiten hebben sinds jaar en dag een internationaal profiel, zoals de Universiteit Maastricht en de Breda University of Applied Sciences.

Het probleem van de woningnood zien zij ook. Maar: ‘De Kamer zou er beter aan doen om samen met ons en gemeenten te kijken hoe we meer voor deze groep kunnen doen.’