Columns

Een terugblik op vier jaar docentschap

Huib
Huib. Foto: Kees Rutten

Huib de Zeeuw is docent aan de opleiding Journalistiek. Zijn column verschijnt om de week bij Trajectum.

Vier jaar geleden begon ik als docent journalistiek. Aan het begin van een nieuw jaar lijkt mij dit een mooi moment om de balans op te maken. Wat bevalt mij aan deze baan en wat kan beter?

Allereerst de bevlogenheid van mijn collega’s. Voordat ik begon had ik het beeld van docenten die ver af stonden van de praktijk, wellicht verzuurd omdat ze een mooie carrière in de journalistiek zijn misgelopen en daarom het onderwijs zijn ingegaan.

Dat beeld klopt niet.

Ik prijs mij gelukkig dat ik werk met enthousiaste collega’s die houden van het vak – vaak ook nog werkzaam als freelance journalist – en hun kennis en ervaring graag willen overdragen aan een nieuwe generatie journalisten. Dat merk ik tijdens inhoudelijke discussies over beoordelingen, de opzet van een cursus of het ontwikkelen van het onderwijsprogramma.

Ook de veelzijdigheid bevalt mij erg goed. Ik geef les over onderzoek, internationale politiek, genocide in Srebrenica (in februari begint weer een nieuwe honours), het schrijven van verdiepende artikelen en ik begeleid studenten bij hun stage en het afstuderen.

Door deze afwisseling leer ik studenten in verschillende fases van hun opleiding kennen en dat is voor mij ook verrijkend. Van de soms onzekere studenten in het eerste en tweede jaar naar bijna-professionals tijdens hun stage en het afstuderen. Het is gaaf om die ontwikkeling te zien en daar een bijdrage aan te kunnen leveren.

Wel merk ik dat een groot gedeelte van de studenten de belangrijkste thema’s uit de weg gaat, zoals klimaatverandering, migratie en polarisatie. Ze schrijven of produceren liever human-interest en sportverhalen en lezen (bewust) geen nieuws over de grote problemen in de wereld. 

Op dat vlak schieten wij als opleiding dan ook te kort. We zijn druk bezig met alle ontwikkelingen rondom AI, maar hebben het nauwelijks over Gaza, Oekraïne en het afkalven van de democratie.

Als we waakhonden willen opleiden, moeten we ze ook leren blaffen.