Een verlaten sportcomplex Olympos, voor hoelang nog?

Foto: Kees Rutten

Ruim 350.000 mensen hebben een petitie ondertekend om sport en bewegen tot essentiële dienstverlening aan te merken. Tijdens de persconferentie op vrijdag 14 januari wordt bekend of de sportscholen weer open mogen. Olympos staat er tot die tijd verlaten bij.

Januari is de maand van de goede voornemens, maar naar de sportschool gaan zit er nu niet in. Ook Olympos is gesloten. Al is er buiten nog wel een klein beetje leven: overdag mogen er per tennisbaan twee personen sporten en ook de klimwand is deels toegankelijk. Verder plaatst het sportcentrum op het Utrecht Science Park sportvideo’s op YouTube zodat mensen thuis kunnen sporten.

Olympos plaatst al langer online fitnessvideo’s. Directeur Cees Verhoef: ‘Maar we hebben gemerkt dat de sjeu er een beetje af is. We zijn niet de enige die dit aanbieden en alle andere activiteiten zijn ook al online vanuit huis. Toch proberen we de studenten een herkenbaar sportaanbod te geven met instructeurs die ze herkennen.’ Bijvoorbeeld via dance workouts, krachttrainingen en een booty workout.

Financieel ‘geen feestje’

Normaliter heeft Olympus 10.000 tot 15.000 actieve leden en zo’n achthonderd bezoekers per dag. Veel vaste kosten gaan door, maar er komt minder geld binnen: ‘Studenten kopen nu geen maandpassen meer en er worden ook geen nieuwe abonnementen afgesloten.’ Olympos dankt zijn voortbestaan aan (financiële) samenwerking met de HU en de UU. ‘Zij helpen ons deze periode te overbruggen, maar het is geen feestje.’

Petitie voor nieuwe hoop

De eerdergenoemde petitie om de sportsector als essentiële dienstverlening aan te merken, is populair. Dinsdag alleen al ondertekenden 52.968 mensen de petitie. Met het nieuwe kabinet hoopt de Nederlandse sportbranche dat sportlocaties weer open mogen en blijven. Ook Verhoef ondertekende de petitie: ‘Olympos is voorzien van goede ventilatie, er zijn looproutes en er kan afstand worden gehouden. Sport draagt bij aan gezondheid en welbevinden en dat is zeker voor studenten die opgesloten zitten op hun kamer noodzakelijk. De slijter mag open, de sportschool niet. Dat is gek.’