De onderzoeksmarkt begon nog rustig, maar om 13 uur stond het HU-plein op PL101 behoorlijk vol mensen tussen de kraampjes van de onderzoeksmarkt.
Onderzoekers, directeuren van kenniscentra, het gehele college van bestuur maar ook plukjes studenten verzamelden zich om de bekendmaking mee te krijgen van het HU-onderzoeksteam van het jaar.
De prijs is een primeur, andere jaren was er wel een oorkonde voor individuele onderzoekers, maar teamwerk is zo’n beetje de kernwaarde bij HU-onderzoek. En dus werden er twee weken geleden vier nominaties bekendgemaakt die vandaag nog een drieminuten-pitch mochten afleggen.
Urgente vragen
Dat begon met een nuchter verhaal van drie dames over het belang van verstaanbaarheid, wat ze onderzoeken in VerstaaNT2. Daarna brachten onderzoekers van Digital Re- en Upskilling vol energie ten reasons why this team has to win. Waarna ETHOS de impact van hun daklozentelling onderschreef met de constatering dat ze met hun telling het slotdebat van de Kamerverkiezingen haalden (1 op de 7 getelde dakloze mensen is kind, blijkt uit ETHOS-onderzoek en dat feit werd aangehaald door Frans Timmermans).
Vervolgens stelde het CARE team dat ze zich bezighouden met een van de meest urgente vragen van dit moment: hoe kunnen we AI bewust en verantwoord inzetten?
Uiteindelijk liet collegevoorzitter Wilma Scholte op Reimer weten dat de jury ging voor ‘het lef’ van CARE, tot grote blijdschap bij een elftal jonge onderzoekers die naar voren werden geroepen en hun prijs te horen kregen. Die bleek te bestaan uit een oorkonde én samen lunchen (met natuurlijk de nadruk op ‘samen’). Het mocht de pret niet drukken.
En zo kwam de onderzoeksmarkt ten einde, die een paar uur daarvoor begon met twee keynotes. Een daarvan sloot vrijwel naadloos aan op het onderzoeksthema van het winnende team. Want ook daar ging het over de gevolgen van AI. Maar ook even over individuele onderzoeksgiganten (niet Einstein maar Newton), de koppeling tussen hoofd en handen sinds de eerste industriële revolutie en het besef dat we nu alweer de vierde meemaken.
Het mag sneller
Lectoren Pascal Ravesteijn en Xander Lub gaven vervolgens een fraai overzicht van de banen en vaardigheden die veranderen door de digitale transitie. Bij marketing en in de financiële sector mogen ze hun vingers nog even natellen, zo bleek onder andere. De oplossing in een notendop: meer aandacht voor onderzoeksvaardigheden, zoals analytisch en kritisch denken. ‘Ik loop hier al 27 jaar rond en er is al best veel veranderd aan de HU, maar het mag wel wat sneller’, stelde Ravesteijn, kritisch zoals het een lector betaamt.


