Kort

Eerste protesten tegen renovatieplannen van SSH-studentenflat

De SSH liet woensdag aan de bewoners van de drie studentenflats aan de Van Lieflandlaan in Tuindorp-West weten dat ze grootschalige renovatieplannen hebben voor de komende jaren. De flats uit de jaren zeventig hebben ter verduurzaming andere buitengevels nodig en dus zullen de 900 kamers tijdelijk onbewoonbaar zijn.

Volgens het AD gaan bewoners voorrang krijgen bij andere SSH-woningen. Ook hebben ze de keuze om tijdelijk een andere woning te krijgen en na renovatie terug te keren. Daarnaast biedt SSH een verhuisvergoeding van 644 euro.

Diezelfde dag was de eerste ‘verzetsgroep-app’ al aangemaakt, met tweehonderd mensen erin. De studenten vrezen dat hun prettige samenwoon-groepen uit elkaar vallen. Ze kunnen tussen november en januari stemmen over het voorstel, pas als 70 procent voorstemt kan het doorgaan. Anders moet de SSH de plannen aanpassen. ‘Daarnaast moeten we hoe dan ook een aantal noodzakelijke werkzaamheden uitvoeren en groot onderhoud oppakken’, zegt een SSH-woordvoerder.