Eerstejaars hebben moeite zich te concentreren op de studie

Eerstejaars die niet naar colleges komen en moeite hebben zich te concentreren op de studie. Zij behalen minder studiepunten en scoren die zijn ook nog eens lager. Oorzaak: het online onderwijs dat scholieren de afgelopen twee jaar door corona kregen, schrijft U-krant, het online magazine van de Universiteit Groningen.

Uit recente rapporten over de studieresultaten van Groningse eerstejaars blijkt dat zij twee ECTS minder halen dan de jaren ervoor. Daarbij ligt het gemiddelde cijfer bijna een punt lager. De reden waarom is niet onderzocht. Maar het laat zich raden dat dit komt door twee jaar online onderwijs. Dat vonden toenmalige scholieren saai en langdradig.

Daardoor weten huidige eerstejaars de waarde van fysieke colleges niet te waarderen en blijven ze veel weg. ‘Studenten missen een belangrijk deel van het studentenleven door niet naar colleges te komen’, zegt Miranda Trippenzee. Zij doet onderzoek naar het welzijn van studenten. De huidige eerstejaars vormen daardoor een risicogroep, stelt zij.