Bij het zoeken naar een onderwerp stuit ik op een proefschrift van Marjon Bruinsma uit 2003. Zij zocht uit welke voorspellende factoren van belang zijn bij het slagen op een hogeschool of universiteit (in het bijzonder bij vier studierichtingen op de Rijksuniversiteit Groningen). We zijn al acht jaar verder, maar ik denk niet dat er veel veranderd is.
De vraag is of onze stafdiensten dit soort onderzoeken lezen en die gebruiken voor het verbeteren van ons onderwijs. Er is natuurlijk ook een schone taak weggelegd voor onze eigen Faculteit Educatie. In mijn ogen draait het om een voldoende gemotiveerde student, die aan de hand genomen wordt door een capabele docent. Dat betekent goed aannamebeleid bij de instroom van zowel studenten als docenten.
Enkele van Bruinsma’s aanbevelingen:
– Maak een goede inschatting van de voorkennis en capaciteiten van de student in relatie tot de cursusinhoud.
– Een taak voor docenten is om het zelfvertrouwen van studenten te vergroten, door o.a. realistische doelen en variatie in onderwjismethodes.
– Toetsing afstemmen op het leergedrag dat je als docent wil bereiken.
– De docent brengt structuur in de lessencyclus, is enthousiast en staat open voor vragen.
– De ‘workload’ van de cursussen moet goed gespreid zijn.